Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ÄRRet
Dragkrok ser jag som ett STORT minus. Bilen kan ju ha dragit husvagnar eller tunga hästtransporter hela sitt liv? Inget säljargument för mig.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Nuvarande ägare har ju haft bilen sedan urminnes tider, har denne häst, husvagn eller stor båt som körts ja då ska man dra öronen åt sig. Har de inget av de så kanske den aldrig använts till mer än ett litet släp för att köra löv i. Ställ några ledande frågor så brukar man få fram sanningen. Men ja det är alltid bättre om en bil ej har krok så kan man montera en själv om man behöver en. Tror dock att en vanlig Svensson som tvunget ska ha krok använder de så sällan att det lönat sig att hyra bil och släp de gångerna de behöver krok, kanske en aning överdrivet men förmodligen inte helt fel?.. :)
Användarvisningsbild
av Hasse53
I alla affärer brukar försöka begränsa riskerna. I detta fall blir listan på risker lång:
1. Långmilare
2. Automat
3. Årsmodell 2001 dvs Magneti-Marelli gasspjäll (ETM), inte bra, är det utbytt?
4. Dragkrok
5. Eventuella elektronikproblem?
Mycket risker skall kompenseras av ett lågt pris. Är 25 k rätt pris?

Då trådskaparen "missjenn" antyder att hon bor i glesbyggd är vitsen med automat inte stor. V70 är ju Sveriges vanligaste bil, varför inte söka efter en 2003:a manuell istället?
Senast redigerad av 1 Hasse53, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
För 25 000 :. Kör....du får en ruggigt bra bil för det priset.'
Inte peta i detaljer tycker jag.
Har du kollat det vanliga typ:
Oljan : luktar bra, hygglig färg
Om du håller handen bak vid avgasröret: Puffra i handflatan ?
Starta bilen, lägg i backväx. håll bromsen, gasa hur många varv innan den mår "dåligt" ?
Spjället troligen bytt men ta en spegel o kolla under spjället ,: Gul Etikett = bytt, mindre risk för trubbel....
Funakr ACn ? Auto på o max kyla ? Vad händer ? Temp ?
Men vem får en perfekt bil för 25K ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
missjenn skrev:Okej :) men kommer det inte kännas konstigt att köra? Haha. Har fått veta att jag ska försöka hålla vänsterfoten så långt bort som möjligt :) inte kul att tvärtnita, lite pinsamt. Ja, det är ju bra motorer, och som du säger lätta att hitta :)
Jag hade samma "oro" som du första gångerna jag körde automat, men att stampa på bromsen kommer du troligen inte göra. Därimot kommer du per automatik föra handen till växelspaken och lyfta foten (för att sätta den på kopplingen) innan du kommer på att du inte behöver göra det :P

Det hände ett par gånger dom första "växlingarna" att jag stampade foten i golvet (där det normalt sett sitter en kopplingspedal), men sen vande man sig direkt.
Jag tror nog det skulle vara värre om du bara kört automat och skulle nu köra en manuell :P

Så tänk inte så mycket på det, det är inga större konstigheter att hoppa från manuell till automat. Ett par korsningar så tänker man inte ens på det längre.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Automat är helt underbart, äntligen har folk börjat förstå det så att det finns lite valfrihet på begagnatmarknaden. :) Du kommer snart att inse att det underlättar körningen mer än det begränsar.

Körde ca 500 mil med en automatare förra året, finns ingen mening att köra manuell i mina ögon. Ännu roligare blir det när det finns en knapp för sportmode.
Användarvisningsbild
av frasse4
Glöm inte att fråga om den drar olja eller vatten...

Tack för tips Ska ta tag i det i helgen

B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]