Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vykan
Har en S70 årsm 2000 som nu börjat knastra/knacka rätt högt vid 3000rpm, oavsett belastning el hastighet..Även stillastående utan växel i alltså.

Varvar jag upp runt 3000 och släpper gasen o snabbt ger full gas direkt så låter det som världens rassel en kort kort sekund. Ja som om motorn knackar som fan.

Hört detta på alla Volvos jag kört som har VVT, men senaste månaderna har ljudet ökat rätt mycket i styrka.

Körde lite förlänge utan byta olja och byte, men ingen skillnad på det ljudet blev det.

Tips? Kan det ha nåt med solenoiden att göra? Brukar inte det låta på tomgång om den är sliten?
av Rådlös
Solenoiden är en sorts relä med en kraftig magnetspole som kopplar in startmotorn dom sekunder den skall jobba. Den sitter på startmotorn.
Det förekommer att "startmotorn hänger sig" alltså att solenoiden fastnar i "tilläge", men om det har hållit på så en längre tid så borde din startmotor vara skrotfärdig vid det här läget. Om startmotorn hänger sig, så var tricket förr att "klämma till" med en hammare på startmotorn. Då lossnade den oftast.

Köp ett sådant här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... kop-20338/ och lyssna varifrån rasslet/knackningarna kommer.
av Vykan
Tror du helt missuppfattade mitt inlägg.

Det är alltså ett "knaster,knack" vid gaspådrag runt 3000rpm.

Variabla kamaxlar har en solenoid också i toppen.

Det knastrar,knackar till rejält när man släpper gasen o snabbt trycker full gas igen. Innuti motorn alltså.
av Andis
Har tittat i vida och där beskriver dom hur man kan rengöra/testa soliniden till vvt enheten. För att se att det inte är stop i någon kanal. kanske kan det hjälpa?

Har även för mig att det finns beskrivet här på forumet.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Vykan
FAAAN, hade hjälp av grannen idag o skulle just filma för ni skulle höra. Men vi började skruva isär saker o varva o testa.

Ska försöka komma ihåg imorrn.

Verkar som det låter från insugsidan, typ vid gasspjället.

Det knastrar inte under 3000rpm alltså . Men lägger man motor på 3 och varvar till så knaster knaster en kort sekund.
av Vykan
Provat med olika bränslen. från 95oktan till 101, ingen skillnad ljudet är där

Och varför ska en modern motor spika som har sensorer etc .

Och varför bara efter 3000rpm oavsett belastning el ej?.
av SubMarine
Kan du inte försöka spela in ljudet och lägga in filmen här? Blir så mycket lättare när man kan höra ljudet :)
av Vykan
Inte brytt mig om detta på ett tag, men endera så spikar motorn i massor vid ett visst varvtal.

Eller så är det gasspjället som får fnatt o knastrar till som fan.

För det låter mest vid insuget iaf.

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]

Injektorer

Jag gjorde samma jobb på min V70. Behöv[…]