Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av missjenn
Hej!

Jag har hittat en bil jag tror vi kommer trivas med nu när vi snart ska ha barn. Det är en Volvo S/V70 årsmodell 01, kombi, automat. HAr aldrig kört automat men gissar att det är ganska okej. Bilen har gått 32700 mil. Jag kopierar ur blocketannonsen:

Nyservad och nybesiktad V 70, 32700 mil, svart 170 hk. Sv-såld med komplett servicebok. Ny kamrem, vattenpump, skivor och belägg bak, ny handbromswire och belägg. Besiktad till 2014-06-30.
Den har skinnklädsel, lyxig inredning, dragkrok, Cd/radio, intigrerad telefon med handfree, elhissar fram/bak, farthållare, elbackspeglar, rails, centrallås, LM-fälgar, ljusramp, AC mm.
Bilen går mycket bra, senast kollen i samband med landsväg drog den 0,77 l/m.
Provkör gärna bilen.

Utgångsriset var 34000:- och har nu gått ner till 29000:- Säljaren kan tänka sig gå ner till 25000. Bilen är ordentligt underhållen och servad och ägaren verkar vara mycket seriös. Min sambo funderar över mitalet och tycket det är ganska högt. Samtidigt är väl en Volvo bland de bilar som går längst. Ägaren kan tänka sig att sänka till 25000:- Vad skulle ni gjort? Funderar över drivknutar, hjullager o.s.v. som kan gå efter ett tag. Hur länge tror ni bilen går? (Vet att det är en jäklig fråga) Men är den värd att köpa om man vill ha en helt okej familjebil som håller i 4-5 år åtminstone. Den ligger på ca 2500:- i skatt. Vad kan reparationer hamna på per år? Behöver verkligen hjälp, kan nästan inget om detta.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Micce1980
Visst är det långt den rullat men frågan är med hur den rullat. 32 000 mil i centrala Stockholm sliter ju betydligt mer än samma antal mil om den används till att pendla motorväg, generellt vill säga. Allt beror ju på hur den körts och är skött.

Denna verkar vettig och nuvarande ägaren har ägt den riktigt länge. Frågan är bara varför den inte blivit såld på över en månad?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Antagligen. Fråga säljaren, kanske säger han att han tackat nej till lägre än en viss summa innan men nu verkligen vill sälja den.

Annars är det bara att googla begagnatguide v70 eller liknande så dyker säkert en massa förslag upp på vad man speciellt bör kontrollera. Kanske har to.m någon här på forumet gjort en. Har du dessutom tur han säljaren sparat samtliga besiktningsprotokoll samt kvitton på vad som gjorts på bilen. (Eller är det bara jag som sparar allt i en pärm?) :)

Har själv ej ägt en V70 så har inga direkta tips men känn efter så att växellådan verkar fungera bra.
av Tommty
som sagt, vart i sverige bor han? hur länge har han ägt den? har den många ägare?

Fullstämplad service bok är ett stort plus. Kolla besiktningar.

32k mil är bara en siffra, mer intressant är hur dem milen har används. småkörningar i stad och liknande: slitdelar som stötdämpare, glapp i antennringen runt nyckeln, tänddelar och inte minst motorn.

men på ett ungefär: många bilar så börjar alla slitdelar säga upp sig efter 25+ mil så sånt kommer komma i byte.
av missjenn
Ja, jag tror det är så för det verkade som han var väldigt mån om bilen och inte hade sålt den om det inte var för nyköp. JAg tror som sagt verkligen han är seriös och har tagit bra hand om bilen. Sen bor vi i en liten del av världen där alla känner alla så är ganska säker och det svarar också på frågan om att det inte är någon storstad vi bor i :) Mest landsväg gissar jag att han kört. Det var ett bra tips! Det ska jag göra. Jag är också en pärmmänniska, men bättre att ta det säkra före det osäkra :) Han har full servicebok och den är svenskservad, stämplar och kvitton. Det är nog OK så långt.

Min kompis sa att den lika gärna kan gå lika långt till så länge man sköter (och har skött) den rätt. Just om man ser till motorn då så att säga. Vad gäller förslitning så är det ju en annan sak men reservdelar ska ju vara hyffsat billiga också :)
av missjenn
missjenn skrev:
Micce1980 skrev:Antagligen. Fråga säljaren, kanske säger han att han tackat nej till lägre än en viss summa innan men nu verkligen vill sälja den.

Annars är det bara att googla begagnatguide v70 eller liknande så dyker säkert en massa förslag upp på vad man speciellt bör kontrollera. Kanske har to.m någon här på forumet gjort en. Har du dessutom tur han säljaren sparat samtliga besiktningsprotokoll samt kvitton på vad som gjorts på bilen. (Eller är det bara jag som sparar allt i en pärm?) :)

Har själv ej ägt en V70 så har inga direkta tips men känn efter så att växellådan verkar fungera bra.
Ja, jag tror det är så för det verkade som han var väldigt mån om bilen och inte hade sålt den om det inte var för nyköp. JAg tror som sagt verkligen han är seriös och har tagit bra hand om bilen. Sen bor vi i en liten del av världen där alla känner alla så är ganska säker och det svarar också på frågan om att det inte är någon storstad vi bor i :) Mest landsväg gissar jag att han kört. Det var ett bra tips! Det ska jag göra. Jag är också en pärmmänniska, men bättre att ta det säkra före det osäkra :) Han har full servicebok och den är svenskservad, stämplar och kvitton. Det är nog OK så långt.

Och det är en automat! HUr kollar jag växellådan då? För den har väl ändå en växelspak? Haha!

Min kompis sa att den lika gärna kan gå lika långt till så länge man sköter (och har skött) den rätt. Just om man ser till motorn då så att säga. Vad gäller förslitning så är det ju en annan sak men reservdelar ska ju vara hyffsat billiga också :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Automat provar man vid körning, kollar så den växlar mjukt och fint, växlar ner som den ska vid gaspådrag osv, samt kollar hur växellådsoljan ser ut.

Sköter man en bil så kan den i teorin gå hur långt som helst, dock lär man ju räkna med att få byta diverse delar genom åren, så i slutändan kanske det inte finns så mycket 'orginal' kvar på den. Men jag vågar nog påstå att karossen ger upp innan motorn.
Sen är det ju inte direkt en ovanlig motor, så hitta en utbytes om den mot förmodan skulle rasa (dom som rasar är i regel pga. handhavar fel) är inga större problem.
av missjenn
Tommty skrev:som sagt, vart i sverige bor han? hur länge har han ägt den? har den många ägare?

Fullstämplad service bok är ett stort plus. Kolla besiktningar.

32k mil är bara en siffra, mer intressant är hur dem milen har används. småkörningar i stad och liknande: slitdelar som stötdämpare, glapp i antennringen runt nyckeln, tänddelar och inte minst motorn.

men på ett ungefär: många bilar så börjar alla slitdelar säga upp sig efter 25+ mil så sånt kommer komma i byte.
Den har inte gått mycket i stad utan mer landsväg gissar jag. Den har haft 3 ägare. Ja, det räknar vi med. Men när de väl är bytta så lär de väl gå ett bra tag till? Då blir de väl som nya? Som du kan se i teten ovan är mycket också bytt. Han menar att han bytt ut något så fort det varit aktuellt och det är ju också en trygghet :)
av missjenn
Lucif3r skrev:Automat provar man vid körning, kollar så den växlar mjukt och fint, växlar ner som den ska vid gaspådrag osv, samt kollar hur växellådsoljan ser ut.

Sköter man en bil så kan den i teorin gå hur långt som helst, dock lär man ju räkna med att få byta diverse delar genom åren, så i slutändan kanske det inte finns så mycket 'orginal' kvar på den. Men jag vågar nog påstå att karossen ger upp innan motorn.
Sen är det ju inte direkt en ovanlig motor, så hitta en utbytes om den mot förmodan skulle rasa (dom som rasar är i regel pga. handhavar fel) är inga större problem.
Okej :) men kommer det inte kännas konstigt att köra? Haha. Har fått veta att jag ska försöka hålla vänsterfoten så långt bort som möjligt :) inte kul att tvärtnita, lite pinsamt. Ja, det är ju bra motorer, och som du säger lätta att hitta :)

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]