Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Maacke
Har köpt ett nytt överväxel relä till 780in -90 med m46 lådan, det ser likadant ut som det på vparts, http://www.vparts.se/se/volvo-740-760/v ... 0-940.html förutom att det står 3.802.240 högst upp också.

Det gamla relät är ett brunt hella med nummror 004054-01 och 1347768, det nya gula har dessutom ett stift extra som heter VX, det nya passar att sätta dit men överväxeln fungerar inte alls.

Det gamla fungerar men är glappt, så blir tydligen att försöka laga det, men är det min bil som har något konstit relä, förskulle ju vilja sälja vidare det nya.
Användarvisningsbild
av lennarte
Maacke skrev:Det gamla fungerar men är glappt, så blir tydligen att försöka laga det, men är det min bil som har något konstit relä, förskulle ju vilja sälja vidare det nya.
Jag sprayade mitt relä med elektronikrengöring och försiktigt med WD40 inuti och "snedställde" stiften lite + lite fett i kontaktblocket, sedan har det fungerat. Vi har i flera trådar "diskuterat" detta och det måste vara rätt relä för det ska fungera. Kan även skilja på årsmodeller till samma växellåda. Läs gärna Overdriveproblem B234F eller sök på overdrive. od eller överväxel.

Mvh
Lennart
av Maacke
Jo fick det fixat idag det var några spruckna lödningar, så kör vidare med det gamla relät.
Men är lite konstit att min bil från -89/90 någonting har ett konstit brunt relä när bilar från och med 88 ska ha det gula. Stället jag beställde från tyckte också att det inte stämde överrens med årsmodellen. Tack för svaret annars.
Användarvisningsbild
av lennarte
Maacke skrev:Men är lite konstit att min bil från -89/90 någonting har ett konstit brunt relä när bilar från och med 88 ska ha det gula.
Mitt är svart (88B), men det skiljer kanske på 740/760/780 eller bensin/diesel.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Pejvic skrev:hej! någon som vet vilket relä det är? jag har många bakom säkringshållaren på min 945-93.
Kolla här,
relaplacering.jpg
relaplacering.jpg (252.74 KiB) Visad 708 gånger
Detta är en 740, men det ska vara samma.

Mvh
Lennart
av Pejvic
Ja jag bör ha hittat reläet - för Pilen i instrumentering slocknade när jag tog ur reläet. men skumt för jag tycker det känns som det är ett tomt utrymme för relä till höger om detta...

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]