NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frohm
Min förra bil en clio hade 15" original och 110hk gick upp från 185/55/15 till 205/40/17 och bilen fick märkbart sämre acceleration. Nu har jag en c30 T5 och funderar på gå upp ev 2 skostorlekar. Då c30:in har en jäkla massa mer hästar/vrid så märker man av dem stora fälgarna i accelerationen ? Kanske ska man nöja sig med 18".

// Christer
Användarvisningsbild
av joel80
Ja eftersom förbrukningen ökar när man sätter på större däck p.g.a större motstånd (rull och i viss mån luft) så bör det ju påverka accelerationen och bilens upplevda styrka.
av berrabus
För att förtydliga, själva rullomkretsen är/bör vara samma på de gamla som på de nya fälgarna. I ditt fall med Clion hade de nya fälgarna 34mm högre rullomkrets (ca 2%) vilket påverkar accelerationen i negativ bemärkelse.

Det som brukar hända är att ökar du fälgstorleken ökar normalt sett även bredden vilken innebär högre rullmotstånd och har du en motorsvag bil så kan det säkert märkas. I Clions fall ökade du bredden ca 10% vilket jag gissar även ökar rullmotståndet 10%.

På din T5:a tror jag inte du upplever ngn större skillnad om du ökar fälgstorlek, ökar däcksbredd men behåller samma rullomkrets.
Användarvisningsbild
av joel80
Sen ökar man ju troligen vikten något vilket också påverkar lite..

Håller med berrabus om att på en så pass stark motor är det nog svårt att märka skillnaden, om man inte tävlingskör och har koll på tiondelarna. :D
av strannio
Jag kan säga direkt att den blir slöare och du känner av det, jag lovar dig.
På alla mina bilar jag ägt så har jag alltid satt dit 2-3" större fälgar, samma sak varje gång, man märker faktiskt av ganska avsevärt en försämrad acceleration.
Senast förra veckan monterade jag 19" på min S40N T5, satt 17" på den från fabrik, det är en hel del skillnad, man tappar det rappa lite grann kan jag tycka, men märkbar skillnad är det.
Dock tycker jag "snygghetsgraden" ökar såpass mycket med större fälgar att jag bortser från svinnet av acceleration.
Det är en smaksak, sålänge du inte ska köra bana och vill ha en snygg bil är det oftast värt att offra lite.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Frohm skrev:Min förra bil en clio hade 15" original och 110hk gick upp från 185/55/15 till 205/40/17 och bilen fick märkbart sämre acceleration. Nu har jag en c30 T5 och funderar på gå upp ev 2 skostorlekar. Då c30:in har en jäkla massa mer hästar/vrid så märker man av dem stora fälgarna i accelerationen ? Kanske ska man nöja sig med 18".

// Christer
Att bilen blir slöare av större fälgar beror på att de är tyngre, och att massan dessutom hamnar längre ut från rotationscentrum.
Lösningen är att köpa fälgar som är lätta, nackdelen är att de ofta är dyra och i vissa fall mer ömtåliga. Men då kan man tom få bättre prestanda än med original fälgarna.

.
av Frohm
har kollat lite efter oz racing på blocket men finns inte stort utbud i 5/108 om man vill ha 19" och nya kostar lite mer en vad det smakar tyvärr. e lite sugen på "mirzam" i 19" då jag tycker dem är stilrena och snygga. och max 225/40/19. Men då "mirzam" 19" e kopior på volvofälgar e jag rädd för att dem väger som dem e gjorda av bly.. körde på billiga ACE fälgar engång och inte fan var det lättmetall hehe..
Användarvisningsbild
av joel80
ThomasT skrev: Att bilen blir slöare av större fälgar beror på att de är tyngre, och att massan dessutom hamnar längre ut från rotationscentrum.
Lösningen är att köpa fälgar som är lätta, nackdelen är att de ofta är dyra och i vissa fall mer ömtåliga. Men då kan man tom få bättre prestanda än med original fälgarna.

.
Eh.. alltså det som påverkar mest måste väl ändå vara rull och luftmotstånd? Det är inte så mycket vikt det handlar om.. har man ätit lite för mycket under sommaren är ju det en större viktökning. ;)

Men hur pass mycket förskjutningen av massan från rotationscentrum påverkar vet jag i och för sig inte.. Menar du att det skulle ha större påverkan än det ökade rull och luftmotståndet? Kan du backa upp det med nån källa eller siffror? (Inte för att jag kan säga exakt heller.. men jag försöker i allafall att inte låta så självsäker på vad som påverkar mest...)
av strannio
Allvarligt nu, sätter du smala däck på en cykel så rullar den bättre, mindre friktion mot marken, ju mer däckyta som rullar i marken desto mer friktion, ergo= samma sak händer när du sätter på inte bara större fälgar och däck, utan bredare däck! Ju mer rullyta i marken, desto svårare att dra runt för drivlinan! Inte svårare än så!
Användarvisningsbild
av joel80
Nej det är det jag säger.. men det tillkommer ju andra faktorer också, det är väl det som vi diskuterar och vad som skulle påverka mest. I min värld känns det som att det ökade rullmotståndet har betydligt större påverkan än de extra kilona.. i höga hastigheter påverkar också luftmotståndet då däckens bredd tar emot mer luft.

Just den ökade massan längre ifrån rotationscentrum tyckte jag lät intressant och skulle vilja veta mer om och hur det påverkar.
Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]

Vart står det att den stått i garage[…]