NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Märkte idag att jag har problem med fönstret höger bak. Körde ner rutan och när jag skulle köra upp den så vände den och körde ner igen. Försökte sedan köra upp rutan igen men då fungerade inte auto upp och fick hålla inne knappen. Auto ner verkar fungera men samma visa sedan när den skall upp.

Har försökt tricket med att hålla inne/nere knappen etc och även provat att avinitiera och initiera rutan med VIDA men det hjälper inte.
Finns det något mer som jag kan prova?
Dörren byttes pga krock för några månader sedan och misstänker att dem kan ha missat något? Åker så lägligt på semester imorgon också så ett besök på Bilia får tyvärr vänta.
Kan man besöka en Bilia verkstad på annan ort än den aktuelle som gjorde reparationen för ev. lagning av rutan/dörren?

Bil: Volvo V50 2.0D 2007.

Tack på förhand.

Edit:

Finns INGA felkoder registrerade heller...
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Hade samma problem på min förra V70. Felet hade uppstått p.g.a. att rutan inte löpte lätt genom styrningarna i dörren. Jag tror att ditt problem ligger i styrskorna. Alltså de fönstret är fäst i, och som ska löpa fritt på en skena som sitter på motorn. Pröva att ta bort inredningen på dörren och titta och lyssna när du trycker upp och ner rutan. De kostar inte mycket att köpa via volvo. Är de hela kan du ta lite fett och smörja in dem.
Tack för svar. Då dem bytte dörren så måste dem ha flyttatlver rutan etc för den var tonad. Det måste betyda att dem slarvat eller gjort någon annan miss vid bytet?
Isåfall skall Bilia helst få åtgärda det först innan jag vill åtgärda det själv. Om det nu kan gå på garantin vilket jag anser det borde.
eriwis02 skrev:Hade samma problem på min förra V70. Felet hade uppstått p.g.a. att rutan inte löpte lätt genom styrningarna i dörren. Jag tror att ditt problem ligger i styrskorna. Alltså de fönstret är fäst i, och som ska löpa fritt på en skena som sitter på motorn. Pröva att ta bort inredningen på dörren och titta och lyssna när du trycker upp och ner rutan. De kostar inte mycket att köpa via volvo. Är de hela kan du ta lite fett och smörja in dem.
Garanti, förvisso. Skulle dock inte förvåna mig om de sätter emot med att det var "några månader sen" bytet gjordes och felet upptäcktes först nu. Dock väldigt osäker på vad Bilia lämnar för garantitid på sina åtgärder, så det kan ju vara värt att kika på också om de nu skulle hävda annat.
Det är iofs sant. Skall förbi dem imorgon och kolla med dem. Vill dem inte ta det på någon form av garanti så får jag ju först försöka lösa problemet själv och se vad som behöver göras. Annars får jag väl sluta använda elhissen på höger bak :)
Bilia bör följa konsumentköplagen och inte sätta sig mot några fel som uppstår inom 6 månader. Gör de så kan du anmäla till ARN.
Det ska inte kosta dig en krona om du fått dörren bytt nyss och det uppstår problem med den delen (eller p.g.a) inom 6 månader.
Var inne idag. En kille följde mig direkt ut å tittade på det. Först försökte dem initiera med knappen men gick inte. Tog in den på verkstaden i ca 15min och kom ut med bilen med en fungerande ruta :-)
Var någon justerskruv som behövdes släppas lite bara. Smidigt gick det iaf och jag är nöjd.
grillchips skrev:Skönt med enkla lösningar. Kostnadsfritt hoppas vi på? ;)

Ja, väldigt skönt med enkla och framförallt snabba lösningar. Han kom faktiskt ihåg mig och min bil och då var bilen inne för 4 månader sedan.
Det var Helt kostnadsfritt =) Snabb och bra service faktiskt.
Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]

Vart står det att den stått i garage[…]