Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eftersom du säger att "magnetventilen" knackade 30sek efter bilen stängdes av, så låter det nästan som det är nåt med kylfläkten, då den kan gå efter motorn stängts av...
Hej. Har en exakt lika bil som dig V70N 2,4T 00 med 39000 "nästan" bekymmerslösa mil, det som du beskriver med knackande tcv ventil har jag faktiskt också upplevt, kanske inte i 30 sekunder efter avstängning men ca 10 - 15 sekunder. För min del så kom det i samband med en krånglande map-sensor som gjorde bilen näst intill okörbar, nu vill jag inte råda dig att springa och köpa ny map-sensor utan vidare för det kan säkert finnas en rad anledningar till detta fenomen. men jag har inte hört av några knackningar sedan jag bytte den.
Hälsningar Becke
PS
Om det blir aktuelt med byte av map så råder jag dig att kolla med volvo i mitt fall var volvo ca 300 kr billigare än mekonomen
Jackson75 skrev:Eftersom du säger att "magnetventilen" knackade 30sek efter bilen stängdes av, så låter det nästan som det är nåt med kylfläkten, då den kan gå efter motorn stängts av...
Jag misstror dig inte jaob så du får inte tro att jag menar att du ljuger när du säger att det är magnetventilen. :D
Bilar kan ju ha riktigt skumma och ologiska fel ibland.
Detta verkar ju vara en sånt ologiskt fel i så fall. Är inte ventilen helt luftstyrd? Då borde dom väl inte låta alls efter att motorn stannat helt. Kan ju förstå att den knackar när den öppnar/stänger, men det borde den inte heller göra på tomgångsvarv.
av jaob
S.t.r.a.n.D skrev:
Jackson75 skrev:Eftersom du säger att "magnetventilen" knackade 30sek efter bilen stängdes av, så låter det nästan som det är nåt med kylfläkten, då den kan gå efter motorn stängts av...
Jag misstror dig inte jaob så du får inte tro att jag menar att du ljuger när du säger att det är magnetventilen. :D
Bilar kan ju ha riktigt skumma och ologiska fel ibland.
Detta verkar ju vara en sånt ologiskt fel i så fall. Är inte ventilen helt luftstyrd? Då borde dom väl inte låta alls efter att motorn stannat helt. Kan ju förstå att den knackar när den öppnar/stänger, men det borde den inte heller göra på tomgångsvarv.
Ingen fara :)
Men är 100% säker på att det är magnetventilen som låter och även då när jag hade stängt av bilen eller ja 30sekunder kanske va lite väl att ta i men mer kanske 15 - 20 sekunder. Jag han ju gå ur bilen och gå fram till motorutrymmet för att se att det var den som lät men det upphörde precis när jag fått upp telefonen och skulle börja filma.

Sitter 3st slangar till den och även en elektrisk kontakt.
Men har inte en aning hur den är uppbyggd eller hur den fungerar.
Experiment: Om du kopplar ur elkontakten till magnetventilen så finns det ingen chans för den att aktiveras / knacka.
Står du på tomgång så finns det inget laddtryck och ventilen behövs ej för normal motorgång.

Magnetventilens uppgift är att "justera" hur mycket laddtryck som når wastegaten. Eftersom wastegaten är fast inställd på ett visst max tillåtet laddtryck (mekaniskt) så krävs det att man "lurar" wastegaten att "se" ett lägre laddtryck än vad systemet för tillfället har. Så genom att skicka pulser med olika pulsbredd (PWM) så kan ECM styra exakt hur mycket laddtryck motorn skall ha för varje givet varvtal / belastning / temp, etc etc
av jaob
Jackson75 skrev:Experiment: Om du kopplar ur elkontakten till magnetventilen så finns det ingen chans för den att aktiveras / knacka.
Står du på tomgång så finns det inget laddtryck och ventilen behövs ej för normal motorgång.

Magnetventilens uppgift är att "justera" hur mycket laddtryck som når wastegaten. Eftersom wastegaten är fast inställd på ett visst max tillåtet laddtryck (mekaniskt) så krävs det att man "lurar" wastegaten att "se" ett lägre laddtryck än vad systemet för tillfället har. Så genom att skicka pulser med olika pulsbredd (PWM) så kan ECM styra exakt hur mycket laddtryck motorn skall ha för varje givet varvtal / belastning / temp, etc etc
Tack för förklaringen :)

Tyvär så kan jag inte testa detta nu då frugan har bilen till jobbet och när hon kommer hem så ska jag åka till mekonomen och hämta en ny magnetventil då dem beställde hem en ny när jag sa att den andra lät konstigt.

Så om problemet dyker upp innan eller efter jag bytt så ska jag tests att koppla ur den. Och då ska alltså missljudet försvinna om det är magnetventilen som låter, har jag fattat rätt ?
jaob skrev:
Jackson75 skrev:Experiment: Om du kopplar ur elkontakten till magnetventilen så finns det ingen chans för den att aktiveras / knacka.

Tack för förklaringen :)

Tyvär så kan jag inte testa detta nu då frugan har bilen till jobbet och när hon kommer hem så ska jag åka till mekonomen och hämta en ny magnetventil då dem beställde hem en ny när jag sa att den andra lät konstigt.

Så om problemet dyker upp innan eller efter jag bytt så ska jag tests att koppla ur den. Och då ska alltså missljudet försvinna om det är magnetventilen som låter, har jag fattat rätt ?
Ja, ventilen kan inte dra utan ström.
av jaob
Nu har jag varit och fått en ny magnetventil och även bytt den så nu får vi avakta lite för att se om knacket kommer tillbaka...
En liten rolig grej är ju den att den nya jag fick såg bra mycket "nyare" ut. frågan är om den andra har varit monterad på någon bil innan.

Tyckte den 1a såg lite små skitig ut samt att den låg löst i en volvo kartong som såg ganska sliten ut. Även färgmarkeringen syntes väldigt dåligt.
Var dock inga repor eller märken på den.

Den jag hämtade idag såg mycket renare ut och färgmarkeringen såg jätte bra ut, inte som på den gamla... denna låg dock i en annan kartong som kom direkt från tillverkaren men denna låg även i en liten plastpåse inuti kartongen vilket den andra inte gjorde.

Men vi får se om missljudet kommer tillbaka då ska jag prova det ni har sagt.
jaob skrev:den nya jag fick såg bra mycket "nyare" ut. frågan är om den andra har varit monterad på någon bil innan.
Haha, butiksmannen hos en Volvo handlare på mindre ort berättade en gång att "några" har försökt att lämna tillbaka bromsskivor som dom köpt där fast innehållet i kartongen var Biltema skivor helt plötsligt :D Vej ej om det är sant men någon kan ju ha gjort en liknande rövare för att slippa betala.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]