Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#770860
2.5FT har andra ventiler i motorn oxå för att tåla etanolen därav har FT motorerna med 231hk ett extra service tillägg där man justerar ventilspel vid 9000mil som inte finns på bensin versionen 2.5T med 231hk de första FT med 200hk har inte den justeringen men det finns risk att topparna går ner sig därför har servicetillägget kommit till på de senare årsmodellerna
Antar att en bensinmotor som inte har de speciella ventilerna är ännu känsligare om man kör på Etanol med ventilerna som är avsedda för bensin med ökat slitage som följd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=84308
#770888
s6025t skrev:2.5FT har andra ventiler i motorn oxå för att tåla etanolen därav har FT motorerna med 231hk ett extra service tillägg där man justerar ventilspel vid 9000mil som inte finns på bensin versionen 2.5T med 231hk de första FT med 200hk har inte den justeringen men det finns risk att topparna går ner sig därför har servicetillägget kommit till på de senare årsmodellerna
Antar att en bensinmotor som inte har de speciella ventilerna är ännu känsligare om man kör på Etanol med ventilerna som är avsedda för bensin med ökat slitage som följd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=84308
Kan du utveckla vad som får ventilerna att ta stryk från E85? Tycker en lägre avgastemperatur borde få ventilerna att hålla längre...och turbon.
#770889
Detta står i länken antar det stämmer


Re: Ventilkontroll/justering 2,5FT

Inläggav Camel tor 13 jun 16:37:44
Det finns en hel del olika additiv i både bränslet och motoroljan som på olika sätt ska skydda mot och motverka problem. Till ventilsätena är i huvudsak bränslet bärare av additiven. Pga olika egenskaper hos etanol och bensin går ventilsätena oftast torrare på etanol och mindre mängd additiv blir kvar som skyddar. Anpassningar är gjorda på FT-motorerna men just ventiler/ventilsäten verkar ändå påverkas. Lite mer att läsa:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18#p705218
#770983
Man ställer sig frågan: Var det annat material i äldre motorer (omkring 80-talet) när man ser den här filmen?

Själv körde jag blandtankat med min Volvo 245 -92 i 5 år eller 5 000 mil. Sedan överlät jag den bilen på en bekant. Han kör den fortfarande blandtankat och har lagt till ca 3 000 mil. Jag började blandtanka när den hade gått 30 000 mil. Den bilen går än i dag som vanligt. Inga åtgärder har gjorts i motorn mer än oljebyte, filter och tändstift.
Det finns ju andra som har kört bra mycket längre än vad jag har gjort. Filmen är ett exempel.
#771017
Rådlös skrev:Man ställer sig frågan: Var det annat material i äldre motorer (omkring 80-talet) när man ser den här filmen?

Själv körde jag blandtankat med min Volvo 245 -92 i 5 år eller 5 000 mil. Sedan överlät jag den bilen på en bekant. Han kör den fortfarande blandtankat och har lagt till ca 3 000 mil. Jag började blandtanka när den hade gått 30 000 mil. Den bilen går än i dag som vanligt. Inga åtgärder har gjorts i motorn mer än oljebyte, filter och tändstift.
Det finns ju andra som har kört bra mycket längre än vad jag har gjort. Filmen är ett exempel.
Svar Ja, helt andra konstruktioner om du ser till uttag av effekt och bränsleförbrukning. Du hade väl inte turbomatning på din 245-92 dessutom, bara det i sig gör stor skillnad.
#771021
Jag körde min tidigare bil, en Ford Escort -99 (Zetec-E) på 100% E85 från dess att den hade gått 8000mil, fram till 22000mil. Gick otroligt bra, hade knappt några avgaser heller (alltid kanonfina avgasvärden på besiktningen).
Vi får ju inte glömma att ca 13% av E85 är just blyfri 95, samt övrigt en del additiv. Så bränslet är ju inte helt fritt från "smörjande egenskaper i bensinen" :wink:
#771076
Imponerande! Men svaret är väl liknande det som gjorde att en kollega till mig körde 15 000 mil med en Corolla 1,6 utan att byta olja... (bilen var gammal och han trodde att den skulle ge upp men det gjorde den inte förrän den rostade bort...): det funkar inte med nyare mer avancerade bilar.

En A6 3,0 TDI 313 hk eller en 530d eller en V70 T6 mår garanterat dåligt av fel bränsle och oljebyten för sällan!
PH
#771077
perhall skrev: En A6 3,0 TDI 313 hk eller en 530d eller en V70 T6 mår garanterat dåligt av fel bränsle och oljebyten för sällan!
PH
Utveckla svaret! Garanterat dåligt av fel bränsle? Har du något att visa som pekar på detta?
#771096
perhall skrev:Svaret är: trots modifikationer för att tåla etanol har det uppkommit massor av problem när moderna motorer har körts på etanol.
PH
Intressant!
Har du några länkar?
Menar du fabriksbyggda motorer som kan köras på E85, eller menar du konverterade motorer?
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]