Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ohgren
På grund av mina våfflor till händer gav jag upp försöket att byta halvljusglödlampan på S60 -05. Åkte till Bilia Brandbergen. De bytte på ca 5 minuter till det facila priset 365 kr. (glödlampan hade jag med mig. Timkostnad: 4380 kr. Betala och se glad ut eller??
Användarvisningsbild
av Jackson75
Ingick det kaffe under tiden? Och röd matta att stå på? :)
Användarvisningsbild
av wissel
Det är väl ganska vanligt med en minimum debitering på 30 minuter ?
Tycker inte det var speciellt dyrt.
Sedan kan man väl tycka att någon hjälpsam
individ som har 5 miuter över kunde erbjuda ett handtag,
men det är ju en annan fråga....
av llesrof
Byt själv eller hos någon annan nästa gång. Jag tycker inte att man kan bryta ned allt till minuttaxa. Ibland får man bara betala och vara nöjd med att få en löaning på problemet. Bilteknikern var kanke tvungen att avbryta ett annat jobb och sedan sätta sig i det igen. Jag avakyr att bli avbruten i aånt jag håller på med, då tappar jag tempo. 365 spänn är ju inget att tjafsa om för att slippa åbäka sig med att byta lampa. Dessutom tror jag att de har ett fast pris på dessa sysslor.
Användarvisningsbild
av Perc
Men varför i halva fridens namn åker du till Volvo av alla ställen?

Nästa gång går du in till en reservdelsbutik med bra betjäning och frågar vad två glödlampor kostar, "inklusive byte". Jag kommer gärna ut och byter en glödlampa om det inte krävs att man monterar ner hela fronten för att komma åt, men givetvis inte om du har köpt glödlampan på något annat ställe (där dom bevisligen inte betjänar lika bra).
Visst kan det tyckas vara en bra timpenning.
Har själv jobbat med service och det är kunnandet och utbildningen som är en del av priset.
Ta som exempel ett ovanligt fel som tar ganska lång tid att avhjälpa, går inte att ta full betalnig för det jobbet. Det är följande kunder som får betala en del av första felsökningen som gick med förlust.
Så är det inom de flesta yrken.

Lennart
av Andis
Om det ser ut som på V70 05 är dom hemska att byta har hjälp grannen flera gånger.
Hur tänkte dom när dom konstruera dom lysena ?

Med vänlig hälsning,
Andis
av llesrof
lennart lundberg skrev:Visst kan det tyckas vara en bra timpenning.
Har själv jobbat med service och det är kunnandet och utbildningen som är en del av priset.
Ta som exempel ett ovanligt fel som tar ganska lång tid att avhjälpa, går inte att ta full betalnig för det jobbet. Det är följande kunder som får betala en del av första felsökningen som gick med förlust.
Så är det inom de flesta yrken.

Lennart
Exakt. Kunde inte sagt det bättre själv. Det är lite som inom IT-branschen. Det är ju bara till att trycka på lite knappar och klicka lite med musen och framför allt kostar en CD-skiva bara några få kronor så varför skall man då behöva betala hundratals, ja kanske tusentals, kronor för ett program? Eller..? :roll:

Att verkstäderna har en timdebitering som inte är av denna värld är eller bara byter ut hela enheter istället för att bara byta ut den lilla del som är trasig är dock en annan fråga. Men jag skulle gladligen betala 365 spänn för att slippa byta glödlampa själv. Och det har jag gjort också. Och det var båda strålkastarna. Det enda jag ångrade var att jag ens lade ett par timmar på att försöka själv.
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]