Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Även dom separata slangvärmarna t.ex Calix PH-modeller http://www.calix.se/produkter/vaermare går ju att komplettera med en cirkulationspump. Den som sitter på den bränsledrivna 091B sitter ju "fritt" på slangarna och ger skjuts på vattenet så att det kommer runt överallt. Man får dock inte glömma att sätta värmereglaget på full värme när man lämnar bilen. :shock:
Det finns fler pumpar om man söker. Men just den Johnson Marine har en finess med att den är magnetiskt driven, inget axelhål som kan läcka.
Men med kostnader för dom här projekten med pumpar och värmare har vi redan passerat priset för http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104 som är komplett.
Jovisst går det att sätta slangvärmare och cirkulationspump.

Men en 230 volts cirkulationspump är en ganska dyr historia. Defa har tagit fram en liten strömkälla som dom säljer i kartong tillsammans med en 12 volts Bosch(?) cirkulationspump och det blir inte gratis. 123ignitions produkter verkar dock intressanta.

En orsak till att man bör montera rätt värmare på rätt sätt är också att man inte nödvändigtvis kan värma en modern motor hur som helst. Om du t.ex har plus 40 grader på en tempgivare och minus 20 på en annan när du startar så kan du få motorlampa och limp-home eftersom datorn tror att nåt är fel. Det gäller knappast så pass gamla bilar som 700/900-serien men ändå värt att nämna. Folk som kör jänk brukar kunna ha problem med detta, motorvärmare är inte lika vanligt over there och defa/calix har sällan färdiga lösningar.

Jag har själv en 5 kW bensinvärmare i Skodan och har själv också märkt en bieffekt. Då den gått 20-25 minuter är det bastuvärme under motorhuven. Kylvattnet håller 60-70 grader och motorblocket strålar och påverkar garanterat t.ex givaren för insugstemp. När man då vrider på tändningen tror datorn att det är en stekhet sommardag, och blir förstås något förvånad när man vrider igång och motorn plötsligt drar in luft som är typ -20°. Den går lite illa i typ tio sekunder innan den ställt om sig.

Elektriska motorvärmaren som finns till min motor är en 350 watts liten klimp som monteras utanpå oljetråget. Fullkomligt värdelöst.
Perc skrev: Elektriska motorvärmaren som finns till min motor är en 350 watts liten klimp som monteras utanpå oljetråget. Fullkomligt värdelöst.
Samma lösning fans på 60-talet till luftkylda VW-motorer. Dom hade inget oljefilter heller utan en sil som skulle rengöras vid varje oljebyte. Den var monterad i samma skruvar som motorvärmaren. Alltså fick man plocka bort motorvärmaren vid varje oljebyte (typ 250 mil). tur att det inte var vanligt med motorvärmare på den tiden :lol:

Mvh
Lennart

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]