Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AFJ
Hej,

jag har obalans/vibrationer i min S60 2,4 140hk -04 framförallt när jag kör över 90km/h. Vibrationerna märks inne i kupén så som i stolar och golv men inte i ratten direkt mycket.

I höger bakhjul verkar det vara extra mycket obalans då den "vobblar" lite lätt samt att det låter lite som "rundgång" inne i bilen.

Jag vet att krängningshämmarstagen på bilen är glappa, skulle detta kunna vara en orsak till problemet?

/Anders
Användarvisningsbild
av wissel
Kollat din Handbroms nyligen, kan vara ett bromsband som havererat ?
av AFJ
Jag hade inne bilen på service förra veckan där de ska ha kollat handbromsen åtminstone enligt papprena, sen hur kontrollen går till vet jag inte.

Detta bromsband du beskriver, hur kan jag se om det är helt eller inte? Behöver jag lyfta upp bilen?

/Anders
Användarvisningsbild
av wissel
Nej Hjulet måste bort så även skivan då bromsbanden sitter inne på baksidan. Dom har en tendens att rosta sönder o då släpper själva bromsbeläggena. Så lite pul är det faktiskt. Om dom inte haft bort detta så ?? Men dom glömde säkert inte att ta betalt ?
av AFJ
Okej, jag har funderat på om det vibrationerna kan bero på skeva bromsskivor. Då kan jag ju kolla detta samtidigt.

Sitter det handbroms på båda hjulen bak?

Finns det någon risk med att köra med en eventuellt trasig handbroms?

Är det någon som känner till någon onlineguide hur man demonterar bromskivor och belägg bak på en S60 samt kollar handbromsen? Vilka verktyg behövs?

Givetvis glömde de inte ta betalt =)
Användarvisningsbild
av wissel
Jo det finns bromsbackar på bägge sidorna.
Om du söker på "byta bromsskivor bak" så finns det garanterat. Kolla i MEKtips här på forumet.
Ja det finns rik med detta, om större delar ramlar ner så kan ditt nav bli ganska illa åtgånget....
av AFJ
Ska kolla upp detta så snart jag kan, dock kommer jag behöva rulla ytterligare säkert 200mil till med bilen innan jag hinner titta på detta.
av AFJ
Borde förresten inte bromsarna bli varma om handbromsbackarna gått sönder?

Ligger de inte an då eller vad är det som händer?

Mina bromsskivor går inte varma.
Användarvisningsbild
av wissel
När jag tog av mina skivor så ramlade det ut ett helt gäng med "rester" av Backarna samt rester av Beläggen......
och då hade jag besiktat bilen bara 2 veckor tidigare. Beläggen börjar med att släppa från backarna, sedan rostar resten upp
o blir delar.....det är när någon av dessa delar ramlar som det kan bli riktigt dyyyrt.....
Hej!

Du kan även ha obalans i något av hjulen bak.
Detta med att verkstan kollat bromsarna kan vara lite si och så.
Min bil är köpt på Bilia Haga Norra som var kvalitetstestad bl.a. bromsarna.
Det första som jag fick bytta efter 2,5 mil (det står rätt) vid hemkomst var handbromsbackarna. Bromsbeläggen läppt från stålet (limningen). Kan inte vara testade på Bilia.
Kolla detta som Wissel tipsade om. Har du otur, banden följer med runt och det blir tvärnit. Då blir det haveri med bärgning som följd.
Vill inte skrämma upp dig men fråga verkstan ännu en gång.
Bromsskivorna måste plockas bort för att få en korrekt bedömning av konditionen på dina bromsband.
Det är inte bromsklossarna det gäller.

Lennart
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]