Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jaob skrev:Bytte ventilen nu och tycker faktist bilen går bättre... känns som den blev piggare....

Köpte den på Mekonomen för 488 kr med Kundrabatten.
Blev lite överaskad när han kom ut med en ny magnetventil I Volvo orginal kartongen.

Trodde inte dem hade orginal prylar på Mekonomen.
Det är troligen inte bara placebo effekt, magnetventilen är lite av en förbrukningsvara. Det är en viktig komponent för att erhålla rätt laddtryck.
av jaob
Okej jag ljög det är inte alls fixat upptäckte jag förut :(
Det är t.o.m VÄRRE än förut.... Den knackar ibland när bilen är igång men nu kan den även smattra/knacka i ca 30 sekunder efter att man har stängt av bilen :S

Vad är detta för skit... ska den göra så eller vadå ?
av jaob
Här kommer det ett litet filmklipp på magnetventilen...
dock så är det bara några knackningar med på filmklippet...
synd att jag inte fick med när det knacka I ca 30 sekunder efter jag stängt av bilen...

Här kommer klippet iallafall och det är på den helt nya magnetventilen jag köpte....

jaob skrev:Okej jag ljög det är inte alls fixat upptäckte jag förut :(
Det är t.o.m VÄRRE än förut.... Den knackar ibland när bilen är igång men nu kan den även smattra/knacka i ca 30 sekunder efter att man har stängt av bilen :S

Vad är detta för skit... ska den göra så eller vadå ?
Hör själv detta smattrande ljud och har gjort så varje gång jag stängt av och tagit ur nyckeln ur tändningen (efter några min körning)
Bytte till en ny org ventil en gång och det lät fortfarande likadant. Köpte sedan en icke org som skulle vara bättre, men fortfarande samma smattrande ljud.

Tog hjälp av en vän som fick äran att ta ur nyckeln en gång och då lyckades jag lokalisera ljudet och det kom inte från magnetventilen. Detta var kanske 4
år sedan så minnet sviker lite, men det sitter en liten svart manick (minns ej om det bara var en elkontakt eller om det gick slangar till den också) fäst på
kåpan till fläkten (tror jag) och andra gången vi gjorde om proceduren så höll jag två fingrar runt denna manick och kände då tydligt hur den vibrerade (i mitt fall ca 3 sek)

Frågade angående detta på servicen en gång och det tog en stund innan jag fick ett svar om att det skulle låta så. Det man kunde göra var att
lägga nån slags gummi isolering runt fästet eftersom detta ljud blir mer hörbart när det är plast mot plast. Ska kika nästa gång jag är ute så du får ett tydligare svar.
av jaob
Jackson75 skrev:Tycker det låter i takt med att kylfläkten drar igång, har du AC'n på youtube klippet?
Japp Acn är igång på bilen.. känns lite som att det slutar knacka när kompressorn slår till....

Men det är garanterat magnetventilen som låter iallafall då jag har kännt på den när det knackar...
men det är ju mycket möjligt att det kan hänga ihop med nått annat också som gör att den ballar ur ?
jaob skrev:
Jackson75 skrev:Tycker det låter i takt med att kylfläkten drar igång, har du AC'n på youtube klippet?
Japp Acn är igång på bilen.. känns lite som att det slutar knacka när kompressorn slår till....

Men det är garanterat magnetventilen som låter iallafall då jag har kännt på den när det knackar...
men det är ju mycket möjligt att det kan hänga ihop med nått annat också som gör att den ballar ur ?
Och utan AC?
av jaob
Jackson75 skrev:
jaob skrev:

Och utan AC?

skulle ut och kolla nu men då fanns inte ljudet kvar varken med ac på eller utan.
lätt att felsöka när det är sånadär fel som bara uppstår ibland.

På din övre bild har jag åtminsto[…]

Koppla in Isudar carplay

Tyvärr finns det inte där heller på[…]

Har varit i kontakt med Volvo i dag igen (4ggr) , […]

Ligger RTTI nere fortfarande min har inte funkat p[…]