Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av naylor83
Oj, det har hänt mycket här sedan jag kollade sist! Tack för alla svar och ledsen om detta blev ytterligare en upprepning av saker som har diskuterats tidigare, men för mig var det mycket nytt och nyttigt.

För mig som potentiell V70-köpare är det skönt att höra att det mest handlar om optimering av EU-cykeln i de nyaste årsmodellerna, då behöver jag inte anstränga budgeten för att ha råd med en nyare bil som egentligen inte är nämnvärt snålare än de tidigare årsmodellerna.

Av ren princip tänker jag nog undvika de första årsmodellerna 08 och 09. Kanske är -10 en bra årgång? :D
av jpennerb
Många här på forumet rekommenderar 2.4d MY10 med 175hk. Bra prestanda och snålare än gamla 2.4d som jag har läst. Men det bästa är att testa denna i verkligheten.
av perhall
jpennerb skrev:Många här på forumet rekommenderar 2.4d MY10 med 175hk. Bra prestanda och snålare än gamla 2.4d som jag har läst. Men det bästa är att testa denna i verkligheten.
Ja, bra att testa om man gillar den! Fast man behöver nog inte testa den för att kunna tillgodogöra sig fördelarna jfr med MY09: snålare, starkare, tystare, renare../PH
av Lövet
I Sverige måhända framstår den här optimeringen lite onödig men tänk exempelvis i Norge - där ger 1dl lägre snittförbrukning i storleksordningen 100.000kr lägre inköpspris! Man måste ta hänsyn till detta också när man diskuterar den här frågan. Samma form av CO2 beskattning finns i mängder av länder i olika nivåer.
Användarvisningsbild
av joel80
Oj.. det lät saftigt.. och rätt bra morot för de som väljer snåla bilar.. hur ser CO2-reglerna ut i Norge då? Var går gränsen för när man börjar betala.. För jag gissar att man inte betalar 450 000kr extra för en bil som drar 4,5dl/mil. :)
Användarvisningsbild
av Doffen
Jeg undres nå over denne "optimeringen" av motoren når det kommer til f.eks Nox og CO2 utslipp
Lavere forbruk er jo ikke ensbetydende med lavere utslipp, heller motsatt. Så hva gjør disse optimeringene egentlig med utslippene til motoren?
av naylor83
Doffen skrev:Jeg undres nå over denne "optimeringen" av motoren når det kommer til f.eks Nox og CO2 utslipp
Lavere forbruk er jo ikke ensbetydende med lavere utslipp, heller motsatt. Så hva gjør disse optimeringene egentlig med utslippene til motoren?
Om jag har förstått saken rätt: Fler och fler optimerar sina motorer och avgasrening för de låga effektuttag som används i EU-cykeln. När bilisten sedan trycker på gasen går det åt mycket soppa (som vi redan diskuterat) men också att avgasreningen inte hänger med och utsläppen blir mycket större än på pappret.
av perhall
apersson850 skrev:Tre dagar och 143 mil med husvagn ger 11,8 l/mil på färddatorn.
Kabe Safir 590 boggivagn från 1991? Det stämmer med mina erfarenheter, en större vagn brukar dubbla förbrukningen - du hade väl legat kring 0,6 om du kört utan vagn (med samma tempo...80, 90, 100...).
PH
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]