- sön 10 dec 2006, 16:46
Har du luftat bromsarna i rätt ordning? Ska luftas i följande ordning: vänster bak,höger fram,höger bak, vänster fram.
Jag hade ett liknande fel i sommras på en 440 -92 men med ABS där pedalen bara sjönk när jag startade bilen, vad jag först gjorde var att fasa av ytterkanterna på klossarna lite eftersom skivorna va lite slitna så att dom nya klossarna inte kom ända in mot skivan, detta hjälpte lite men inte helt men eftersom det är ABS på bilen så blir det ju anorlunda än för dej, jag upptäckte efter ett tag att när jag slog på tändningen så slutade ABS-pumpen aldrig att gå (den lyckades inte bygga upp nåt tryck) vid en koll så såg jag att bromsvätskebehållaren var helt full med bromsolja vilket den inte får vara utan det ska finnas lite luft ovanför, detta hade uppkommit när jag bytte kolssar och tryckte tillbaks okena detta i sin tur resulterade i att ingen luft kunde tryckas ut bakåt upp genom behållaren så efter att ha sugit ur så mycket bromsolja att den hade rätt nivå och slog på tändningen så fick den tydligen upp rätt tryck för pumpen stannade, vid en provtur efteråt så knakade det och bubblade det varje gång jag bromsade för att efter ett tag sluta helt och med perfekt fungerande bromsar. Hur är det kan du pumpa upp tryck när motorn är igång och känns bromsarna bra "stumma" när motorn är avstängd, en annan sak fanns det 440-isar utan ABS -95, hade för mej att alla hade det då men jag kan ju ha fel där. Hoppas att du fick lite hjälp av det här men återkom gärna så ska det säkert reda ut sej, Lycka Till
vetten