Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
#770396
Hur står sig T4 motorn sig jämfört med 2.5 FT?

Finns där T5 motor också och hur står den sig jämfört med 2.5FT?
av perhall
#770421
T4 är mycket snålare och går ungefär lika tyst, lite sämre prestanda så klart men inte mkt sämre än FT200... Däremot har den femcyl finare gång och ljud, bredare register och klarar tung last bättre.
PH
av PeterA
#770428
Tänkvärt vid köp är att T4:an finns i nyare tappning än 2.5FT med om de två senaste faceliftarna Volvo gjort är önskvärt.

Stod själv i valet och kvalet mellan en T4 och 2.5FT men efter kört båda en längre tur var valet inte svårt för min del. 1cyl, 0,9liter och 51hk till avgjorde för min del (nu mer 80hk mer med Polestar). Det är två väldigt olika upplevelser att köra tyckte jag. Tyvärr missade jag nybilsdoften eftersom 2.5FT hade gått ur produktion något halvår innan mitt köp.
av jpennerb
#770432
T4/F är en riktig bra för att vara instegsmotorn som tidigare var 2,0F och med 180hk så klarar den arbetet bra och är snål på bränslet. Kan tänka mig en T4 något jag inte kan med 2,0F som är toktrött.
av Mwi
#770440
Nu har jag bara kört T4 med manuellväxellåda och 2,5 FT med automat (231 hp), men jag upplever T4 som väldigt tunn i vridmomentet skulle aldrig köpa en sån hellre en D3/D4 istället. 2,5 FT känns som den alltid har kraft när man gasar. Nu kör jag bara 1500 mil/år med privatbilen så att den drar mycket etanol har ingen större betydelse, den har bra gasrespons på etanol och det är roligt.
av jpennerb
#770464
Någon som har kört både "nya" T5 2.0 och 2.5FT 231hk ? Hur upplever ni skillnaden? T5an borde upplevas "rivigare" med mindre volym.
av perhall
#770534
jpennerb skrev:Någon som har kört både "nya" T5 2.0 och 2.5FT 231hk ? Hur upplever ni skillnaden? T5an borde upplevas "rivigare" med mindre volym.
Det är ju bättre gasrespons i T5 och visst är den snålare men också mycket mindre sofistikerad. Tycker T4 och 2,5FT är bättre val än T5.

T4 är jättesnål om man kör lugnt, 2,5FT är sofistikerad och har fint ljud och mycket kraft. T5 övertygar inte riktigt i något avseende tycker jag.

När man kör lugnt (nu på Öland/Gotland) ligger V70 T4 kring 0,6-0,65 verklig förbrukning med full packning, AC och fyra personer. När jag kört 5 mil efter tankning igår stod det 1150 km till tom tank. 0,59-0,61 på datorn (2-3% mer på riktigt). Så rätt val för den som vill ha en snål bil.

Vill bara understryka att jag själv tycker att T4 är slö och att jag hellre har mer effekt och högre förbrukning, men det är svårt att inte imponeras av förbrukningen. Den är ju tom snålare än Audi-BMW-Mercas motsvarande "snålfyror" (enligt tyska ams).
PH
av jpennerb
#770570
Ja jag gillar verkligen 2.5FT men tror nog att 6cyl 3.2 är än bättre(Inte T6 alltså). Den senaste har ett härligt ljud och härlig spets på toppen. Då får 2.5FT slå sig slagen med hästlängder!

När det gäller äldre volvomotorer så ligger GLT 16V med 156hk i toppen av mina favoriter. Bra respons, helt ok ljud och bra med effekt. Hade mycket kul med en sådan på isbana, diff och rallydubb! 8)
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]