Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Men pumpen slår väl ifrån konstant när man har fyllt tanken. Står du då och trycker i lite i taget? Måste ta en hel eftermiddag!
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Tankar en 20liters dunk brevid sen när jag tankat bilen full på macken så när jag kommer hem ställer jag den snett på gården i nerförsbacke och häller i 20liters dunken. Då har jag fått i 90liter prova om ni inte tror mig.
av AndS
Då är det enklare att fylla tanken på normalt sätt och sedan köra in till en mack efter 80-90 mil för ny tankning, man behöver ändå ta en paus i körningen.
av AndS
snoddasD5 skrev:Alla är vi olika när jag kör då kör jag tills jag är framme håller inte på och stanna.
Jo, 10-12 timmar i sträck är nog olika de flestas sätt att köra bil :wink: och även 90L tankningen om det nu är möjligt :D
av perhall
71,5 mitt Max men jag ska givetvis prova 90, eller varför inte 100? Dock har jag 1150 km
Till
Tom tank så det dröjer innan rapporten kommer (långsam semestertrafik på Gotland och Öland...)
Ph
av jpennerb
För mig räcker en räckvidd som etanolen ger då jag har 2st småbarn( 9mån & 2,5år) och blir många många stop på vägen. Ändå surt att tankmätaren/färddatorn visar så fel.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har som mest fått i 66.7 liter i min V70.. Då hade jag kört 112 mil och mätaren hade precis gått över till att bara visa --- om jag kommer ihåg rätt.

Min tankmätare brukar börja lysa med "120km kvar" när det gått åt 60 liter.. Åker jag in och tankar direkt när den säger till får jag alltså i typ 60 liter. Brukar inte få sån panik över tanklampan då jag troligen har minst 16 mil kvar till tom tank då.. om man ska tro på att tanken är 70 liter alltså.

Däremot ska man nog inte göra som föreslås ovan med att köra tills det tar stopp för att testa... i allfall inte med en diesel. Vet inte hur känsliga en FT är men inte kan väl den må speciellt bra av att få in luft i systemet den heller?
av mattish
67,95 liter fick jag i för ett tag sedan med 30 km kvar på mätaren.. Onödigt att köra längre..
Gjorde det en gång med Fabia dieseln jag hade.. 5 km till tom tank och planerade att stanna i Rolsberga för att fylla, men när jag kommer dit har dom slagit igen den enda macken.... Behöver jag tillägga att jag körde väldigt försiktigt med färddatorn visandes 0 km till tom tank länge?? Då var jag lite nervös faktiskt..
Användarvisningsbild
av KristianH
Förra tanken körde jag tills färddatorn sa "----"-km till tom tank, och sista pixelraden på tankmätaren försvann 3-4km innan jag kom fram till macken.
Hade i samband med hela den tanken ryck i motorn, och viss orkeslöshet (har gjort en felbeskrivning i en annan tråd ang det problemet.)

När jag väl kommer fram till macken och tankar upp, så klickar munstycket ifrån vid exakt 60L... kan meddela att jag blev oerhört brydd och paff över det, då jag tidigare tankat 64,6L som mest.. och efter lite pressande denna gång så lyckades jag få in 2Liter till, så total mängd blev 62.0L.

Hur kan detta komma sig?

Snällt kalibrerad tankgivare?
Något jox som ligger i botten på tanken och stjäl "plats", bakterier?

Bilen går förövrigt bra nu efter att jag tankat den med 62Liter diesel från annan mack än gången tidigare, så efter ca 50-80km in på den senare tanken så var alla ryck borta, och bilen går som den ska igen.

V70II 2.4D Man.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Som det såg ut i min XC70 2012 var 15 A s&au[…]

V90 läggs ner.

När begreppet bruksbil nämns tänk[…]

Pyspunka på ena framhjulet, så passade[…]