Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 94093a
kopplingen på min 940 96a ltt med m90 låda tar väldigt långt ner, pedalen måste enda ner i golvet för att den ska kopla ur.
det hjälper inte om man pumpar på pedalen.
och om man kollar på kopplings armen så rör den sig bra.
kopplingen är aldrig byt och bilen har rullat 17000mil.
så kan det vara så att lamelen är dags att byta eller kan det vara något annat som är dåligt?
av rid54
Låter inte som lamellen, det borde egentligen bli tvärt om, att kopplingen tar högt upp om den slits ned. Om du kan hitta någon sorts data på hur mycket kopplingsarmen ska röra sig så kan du jämföra med hur det är på din bil. Det kan vara nåt knas med kopplingshuvudcylindern, så att rörelsen trots allt inte är tillräckligt stor. Kolla även om det är mycket frigång i kopplingsarmen, eller glapp mellan tryckstången från slavcylindern och kopplingsarmen. Jag har faktiskt hört om kopplingsarmar som får sprickor och deformeras, men det är väl svårt att se, antar jag, utan att ta isär det hela.
av 94093a
jag tycker också det borde bli tvärt om att den borde ta högt upp,
men allting käns bra och ser utt att röra sig bra.
men när jag komer hem imorgon så ska jag lyfta upp bilen och se om jag kan se något fel där.
om inte så får jag väll ta ner lådan och titta på lamelen då den borde börja bli sliten efter 17000mil.
Användarvisningsbild
av lennarte
94093a skrev:jag tycker också det borde bli tvärt om att den borde ta högt upp,
men allting käns bra och ser utt att röra sig bra.
Det kan vara så att kopplingen någon gång blivit väldigt varm så "solfjädern" i tryckplattan blivit "utmattad" eller helt enkelt "satt sig" på ett ställe. Den (solfjädern) kan ha spruckit. i alla dessa fall får du dessa "symtom". Detta är inget man kan se utifrån, eventuellt kan man se det när det är nerplockad. Då är "fingrarna" mot urtrampningslageret i olika höjd när tryckplattan är demonterad.
Dåliga kopplingsarmar var ett känt problen på 140 och 240 modellerna. 740 har en annan konstruktion (hydraulisk, mot vajer på dom äldre). Då blev det ett större och större spel i pedalen, men det inte så i detta fall om jag förstått rätt.

Mvh
Lennart
av 94093a
jag har börjat plocka ner lådan men har fått ett problem,
lådan siter fast jag tror jag har släppt alla bultar 7st? eller har jag missat någon?
för den sitter stumt vi har ryckt slitigt och brutigt men den vägrar rubba sig.
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]