- mån 15 jul 2013, 09:14
Jag fick höra av en Volvo mekaniker att han brukade byta det filtret på bilar som gått runt 18000 mil för det brukade vara lite smuts i det då som gjorde att det kunde slamra om vvt enheten vid start av motorn. På grund av att oljan hade svårare att ta sig fram.
Med vänlig hälsning,
Andis
Emil 1 skrev:Var det någon smuts i det filtret?Andis skrev:Emil 1 skrev:
Bytte själv CVVT-solenioden på min förra S80,det var inga problem att göra det. Den sitter under den övre plastkåpan där du har kamremmen sitter,den sitter fastskruvad med 4 st. bultar samt elanslutning. Se också till att köpa en ny packning samt att du tar med dig artikelnummret på solenoiden till volvo,det finns 2 olika solenoider beroende på motor. Kostnaden var inte så dyr runt 1300-1400 kr samt att man får tillbaka cirka 250 kr i stomavgift när man lämnar sin gamla i inbyte.
Själva bytet på bilen tar max 10 minuter att göra själv.
När du byte solinoiden hitta du något filter i packningen till solinoiden?
Hört att det skulle finnas en där men inte hittat den i vida?
Skulle se ut som ett litet stål nät enligt det jag fick höra, men kanske inte finns?
Med vänlig hälsning,
Andis
Jovisst finns det ett litet filter som sitter på packningen,men det är inte stort cirka 4-6mm i diameter.
Mvh / Emil 1
Jag fick höra av en Volvo mekaniker att han brukade byta det filtret på bilar som gått runt 18000 mil för det brukade vara lite smuts i det då som gjorde att det kunde slamra om vvt enheten vid start av motorn. På grund av att oljan hade svårare att ta sig fram.
Med vänlig hälsning,
Andis
- By IsshinAshina