Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av persve
Hej.
Min XC60 (-09, D5) Har börjat larma om öppen motorhuv trots att den är stängd. Nåt man som lekman kan åtgärda, eller är det bara att åka till verkstan?
Användarvisningsbild
av MartinS
Du får byta huvlåset på den sidan som spaken inte sitter på, givaren är inbyggd i det låset. Jag bytte den själv men det var lite trångt om man vill göra det utan att ta bort fronten. Sök lite så hittar du nog ett foruminlägg om det.

/Martin
av persve
ok, tack för svar. Har beställt huvlås från bildelsbasen. Får se hur det går att byta :???:
Användarvisningsbild
av MartinS
Lycka till, jag hittade nedanstående nedskrivet från när jag bytte låset på min bil.

Lossa kontakten till givaren, den sitter bakom låset, lätt åtkomligt om man lyfter upp servobehållaren.

Ta bort strålkastaren (står i instruktionsboken hur man gör).
Lossa nu alla svarta clips på ovansidan kofångaren samt torx-skruven som sitter ovanför positionsljuset.
Bänd sedan försiktigt ut kofångaren i hörnet så du kan lirka ut positionsljuset och lossa kabeln som går till den.
Lossa sedan "skydsplasten" som sitter framför låset, det sitter med en svart plupp precis bakom där positionljuset satt. Nu kan det lirkas lite fram och tillbaka, detta behöver/skall inte tas bort men behöver vara rörligt. Nu kan du lossa de två skruvarna till låset, en från strålkastarhållet och den andra genom grillens övre hörn.
Nu kan du ta loss plåten som sitter framför/under låset, den skall helt tas bort.

Nu skall du lirka ur vajern ur det gamla låset, tryck vajerstoppet neråt så de åker ut i botten på låset och dra sedan låset mot strålkastarhuset så att vajerhöljet åker ut.

Montera sedan i omvänd ordning. Det var ganska pilligt att lirka ur/i vajern, och det är INTE gott om plats att lossa skruvar etc, men det går om man vill och har man motorvärmare som jag går det antagligen snabbare att göra på detta sättet än att ta bort hela fronten. Jag fick dra kablen från givaren en annan väg än orginalet eftersom kontakten var för stor för att dra igenom där den förra gick (jag klippte kabeln till det gamla låset).

Jag tar naturligtvis inte ansvar för något, men ovanstående fungerade fint för mig och tog cirka 45minuter.
av persve
Tack för instruktionen. Gjort en fuling så länge tills (om) lusten faller på för en riktig operation, kopplade in kabel från det det nya huvlåset och fäste det på lämpligt ställe, så behöver jag inte irriteras på varningslampan längre. Tänkte även kolla upp garantin, fick ju ett års garanti (import från Tyskland) är det där med språket bara.
av persve
Lusten föll på. Så nu sitter det nya låset på rätt plats, din instruktion stämde bra även tidsmässigt. :D Men du sa inget om alla småsår och tappade skruvar som tillkom :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
Härligt, kul att det löste sig, som sagt, det var trångt :)

Undrar hur längre våra nymonterade begagnade lås håller, hehe

/Martin
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på all[…]

VOC strul

Här med

Oppdatering - problemet løste seg når[…]

Stötdämpare bak

Det övre fästet verkar skilja på n[…]