Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej alla vänner.

Jag köpte en V70-07 med manuell växellåda i januari 2013. Efter ett tag uppmärksammade jag ett tickande ljud vid vänster hjulhus fram när bilen gick på tomgång med kopplingen uppe. Detta ljud finns kvar idag, och när jag trampar ned kopplingen upphör ljudet. Enligt Haynes-boken är det ingående axeln till växellådan. Det påpekade en kunnig äldre herre som lyssnade på ljudet.
Toyota Center i Nacka där jag köpte bilen vill inte åta sig att åtgärda felet, vilket enligt konsumentköplagen ska göras eftersom man har sex månaders garanti. Har anmält detta till arn.se (allmänna reklamationsnämnden). Det tar dock sex månader att få ett svar om det anses som garantifel som Toyota ska åtgärda.
Jag har två frågor;
Går det att köra med bilen i alla fall? Den växlar mjukt och fint i alla lägen.
Kan någon rekommendera en bra verkstad som fixar/byter växellådor i Stockholm.

Tack på förhand för era svar och rekommendationer.
Med vänliga hälsningar, Dimitri.
av rid54
Sådant där måste vara olika för olika typer av växellådor. Om det tickande ljudet är diskret och det inte dessutom finns "kugghjuls-ljud" (sjungande) eller malande ljud vid körning, så skulle jag nog tro att det inte är farligt att köra. Det kan vara någon liten defekt i ett lager eller liknande som inte förvärras särskilt fort. OBS att detta är min personliga åsikt, baserad på andra manuella lådor än just den typ du har. Du kan ju låta byta oljan och se om det är mycket spån på magnetpluggen eller om oljan ser ut som den är mycket partiklar i.
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]