Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#770142
B5252S, 855s -96

Har felkod på ABS-givare, vänster fram. Ingen skillnad på felkoden trots byte. Har även varit och kört bilen och den nollade inte sig själv då heller. Nån som har nån idé vars problemet kan ligga? Tidigare ägare har löst det genom att plocka bort ABS och TRACS lamporna. Det har gått igenom besiktningen också, men vill ju ändå ha igång det.
Senast redigerad av 1 JT855, redigerad totalt 0 gånger.
#770346
JT855 skrev:Tidigare ägare har löst det genom att plocka bort ABS och TRACS lamporna.
Ja ser där ja, ytterligaren en person som verkligen tänkt till och tagit tag i problemet. Plocka bort lamporna gör ju susen!

Det finns väl egentligen inte så mycket som kan fela... Det är ju givaren, kablaget, ABS-kransen och styrenheten, typ.
#770354
Jag antar du har den nya ABS-boxen och inte den gamla. Den nya ABS boxen brukar ha mycket strul jämfört med den gamla metallådan.
Hur som helst så ska du mäta med en multimeter direkt på kablaget som går direkt till din ABS-box.

Det ska finnas en bild här på forumet på vilka kontakter du ska mäta på. Resistansen ska ligga ungefär vid en kiloohm. Mina har 1074-1082 ohm och det skiljer bara 1-2 ohm från höger och vänster också.

Den nya ABS-boxen har också en tendes att spricka i kretsarna. Det man man enklast göra löda om den.

Manualen finns här: http://www.volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

Sen är bilden som jag talade om här:
Bild

Exempel: Kontakt 2 och 10 går till Vänster Bak. Mät på dessa.
av *pettson*
#770359
Ytterst sällan främre krets är lödfelsproblem. Däremot inte för sällan att kablaget fått stryk. Det verkar som om alla tror det är en evighetsprodukt som ska hänga där och skaka med fjäderbenet. Gör så att du mäter på kablaget bara. Se om det är helt ens.
#770596
Hej

Prova även att mäta spänningen när du roterar hjulen, bortsett från motståndet för respektive hjul som borde vara enligt tidigare inlägg så borde du också få upp till 500mv /hjul (beroende på hur snabbt du orkar rotera hjulen) då kan du snabbt se om det skiljer sig framme i kontakt donet för respektive givare. Jag har själv lött om min ABS styrbox för ett år sedan och den höll i ungefär två år sedan fick jag problem igen
ABS-314 Right Rear wheel sensor signal, fault in circuit
ABS-443 Pump Motor Electrical or Mechanical fault
såg då när jag mätte att höger bakhjul hade sämre värden så jag böt den givaren - och då var värdena ok, men jag kunde inte återställa felkoderna i boxen.

Beställde då en begagnad ABS styrenhet från USA via Ebay för 700:- (inklusive frakt så jag slapp även tullavgiften), de brukar vara renoverade och genomgångna, kontrollera ditt artikelnummer, mitt var 9140773 (Control unit ABS). Nu fungerar ABS som tidigare (om Du även har Tracs så har du ett annat artikel nummer)

Volvo 850 -97

Lycka till
#770599
Tack så mycket för alla tips!!! Nu har jag ABS & TRACS och kan sätta tillbaka dom lampor som nån knallkork plockat bort p.g.a en trasig kontakt... Ett stift hade multnat bort i kontakten på givaren. Sen hade idioterna klippt kabeln i hjulhuset, virat ihop och satt krympslang. Dock så hade ju kabeln gått av där igen också. Sen var kabeln till samma givare klippt under huven också, även där bara virad ihop och eltejpad. Tveksam kontakt där ocjså. Nu är allt satt ihop med kabelskor och eltejpat då jag hade dåligt med tid idag. Ska löda det och sätta krympslang överallt till helgen.


ÅTER IGEN!! STORT TACK FÖR ALLA TIPS, BILDER OCH FÖRKLARINGAR!!! :) :)
Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Toppen, stort tack för svaren!

Renovering framvagn Volvo 240

Finns det styckvis sänkfjädrar att k&oum[…]

Mercedes själva hoppas på fem år,[…]