Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kebabpizza
BSR och Autotech använder exakt samma princip, d.v.s. en dosa som kopplas in via diagnosuttaget som laddar i mjukvaran. Lödde gjorde man på 90-talet.

Ang. priset: BSR anger som standard inkl. dosa, Autotech anger som standard utan dosa, men den vill man ju gärna ha så priset blir nästan samma i slutändan.
av Emil889
Att det är samma princip är ju en sak men man vill ju veta vad som skiljer de olika tillverkarna åt. Effekt/vridmomentskurvor vore intressant, det är bara BSR som redovisar detta vad jag kan se. Även laddtryck vore intressant att veta.
av perco
Vad jag har hört så är Autotech bäst på optimering av Volvomotorer i Sverige. Personen som sa detta motiverade bland annat med att dom hade ett jämnare effektpådrag än BSR. Kan nämna att han åkte 30 mil för deras programvara istället för 4 mil för att få BSR:s.
Användarvisningsbild
av greeeken
Emil889 skrev:Finn det någon som gjort några tester mellan olika optimeringar? Jag är också bra sugen på en optimering och försöker lista ut vilken av bland annat BSR och Autotech jag ska välja men allt jag hittar är mängder av folk som "hört av en kompis" eller "läst på nätet". :)

Har även försökt kontakta bägge firmor i fråga och frågat om dom kan svara på varför man ska välja just deras programvara istället för konkurrenten men det vill ingen svara på utan jag har fått svaret att jag i princip kan välja vilket jag vill och jag blir nöjd ändå. Lite märkligt att man inte vill marknadsföra sin egen produkt mer men jag antar att dom tjänar så grymt bra på detta att de inte bryr sig egentligen. Kan det ligga något i det?

Det kanske helt enkelt inte skiljer så mycket mellan olika steg 1, vad vet jag.
Här kan du ju se lite kanske

Jag har bsr steg ett i min t5.
Kan tyvärr inte säga så mycket om företaget. De gångerna jag har kontaktat de på mejl så får man snabbt svar.
Skillnad ja vist blir det skillnad. Den går rent av bättre. Min bil är en 02. Så jag valde att inte behåll "trimboxen" alltså att bara skicka över trimmat till bilen. Sen skicka tillbaka boxen. Då fick man tillbaka 2000kr. (sen tappade tyvärr posten bort mitt paket. Eller om bsr säger att de inte har fått någon box. För att slippa betala ut 2000kr)

Du som har lite nyare bil tycker jag ska behålla boxen. Skulle du lämna in bilen på tex bilia och uppgradera något så kan chipet försvinn. Har du då kvar boxen så är det bara att skicka över igen. Tar 5min.

Och ska du sälja eller ångrar sig så är det bara att koppla i boxen. Och välja. Ta ur trim.
Du kan hur många gånger du vill ta ur och i trim.

Sen har bsr erbjudande. Om du köper boxen så kan man lägga till lite så får du med ett program som du kan felsöka med i den boxen.
Har nu lagt in steg 1 från RICA och jag har inte kört så långt än men det blev en otrolig skillnad.
Blev en helt annan karaktär och mycket roligare att köra.
4900:- inklusive dosan att programmera med tycker jag det var värt.
sthlm skrev:Har nu lagt in steg 1 från RICA och jag har inte kört så långt än men det blev en otrolig skillnad.
Utveckla gärna lite mer.. :) Jag är riktigt sugen.. Var/hur köpte du RICA?? Jag hittade bara en eng hemsida.. Vad skilljer de sig från bsr och autotech?
EddyMe skrev:
sthlm skrev:Har nu lagt in steg 1 från RICA och jag har inte kört så långt än men det blev en otrolig skillnad.
Utveckla gärna lite mer.. :) Jag är riktigt sugen.. Var/hur köpte du RICA?? Jag hittade bara en eng hemsida.. Vad skilljer de sig från bsr och autotech?
Jag mailade rica i sverige pga att det står 3900 Sek ink moms på hemsidan men man får ett felaktigt pris i webshoppen i Euro.
Fick ett snabbt ett trevligt svar att det var 3900 för program och 1000 för dosan som gällde.
Så det var priset som avgjorde att det blev RICA i mitt fall.

Lite blandat språk på hemsidan även när man valt Svenska.
http://www.rica.nl/?lang=se&lang2=se

Nu har jag ingen erfarenhet av de andra företagen så jag kan dessvärre inte jämföra.
Jag tyckte att bilen fungerade fint innan men nu känns den mer balanserad eller hur man skall försöka förklara det.
Det känns som om effektökningen passar automatlådan bättre.
Om det gör någon mätbar skillnad att börja tanka 98 oktan vet jag inte då jag precis tankat fullt när jag la in detta.
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]