Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av InvestD
Hej!

Köpte en V70 -06 med bsr trimm.

Frågan är hur jag ska göra för att plocka bort trimmet? Ska lämna in bilen på service och undrar om det uppdaterar mjukvaran så att mitt trimm försvinner? Servicen skall göras på Volvo verkstad.

Tack på förhand.
av hamre
InvestD skrev:Hej!

Köpte en V70 -06 med bsr trimm.

Frågan är hur jag ska göra för att plocka bort trimmet? Ska lämna in bilen på service och undrar om det uppdaterar mjukvaran så att mitt trimm försvinner? Servicen skall göras på Volvo verkstad.

Tack på förhand.
Det beror på vilka mjukvaror som har en uppdatering. Har inte dom mjukvaror som är ändrade av trimmet någon uppdatering så försvinner inte trimmet.

Sen kan du ju säga att du inte vill ha någon uppdatering av mjukvarorna.

Var bilen redan trimmad när du köpte den? Hade säljaren då ingen ppc-box?
av InvestD
Okej.

Bilen var trimmad när jag köpte den. Fick med en ppc-box. Dock garantin till denna ut 2009.

Läste att det går att plocka bort trimmet själv. Dock skulle man troligtsvis vara tvungen att uppdatera ppc-boxen. Fick dock inte med användar namn och lösen så detta är möjligt.

Borde man inte kunna be dem uppdatera programvaran vid en Volvo service 2.0 så att trimmet försvinner. Känns lite osäkert att ha ett trimm från 2008. Kanske bara är nojjig? Hur hade ni gjort?
av hoganb
Vad är du nojig för?

funkar bilen som den ska finns ingen anledning för noja. Inte troligt med en uppdatering till den bilen du har.
Skulle det finnas någon så ta då risen du vet ju inte ens ifall du vill ha trimmet.
Sedan ett trim från 2008 varför skulle det vara dåligt??
av bytoken
Du har 2 alternativ som jag ser det, är inte bilen uppdaterad dom senaste åren så finns det troligen uppdateringar.
1.Bara å säga till att inte ska uppdatera mjukvaran i bilen.
2.Ta ppc dosan å göra bilen std, efter servicen skickar du in trimmet igen, när du pluggar i dosan så står det vad du ska göra.
av Cesto
Jag har bsr ppc trimbox och lämnade in bilen på service i november förra året utan att ta bort bsr trimmet och efter servicen så kopplade jag bara in boxen och installerade trimmet igen. Inga konstigheter..
av InvestD
Okej. Gör en service på Volvo. Sen får jag peta in ppc boxen och hoppas att det går att få tillbaka trimmet.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]