Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Hej jag har en volvo V70 -99 2,0 se och jag har märkt ibland att när jag har kört bilen och sen låter den stå i ca 3 timmar och då när jag startar den så ser jag i backspegeln att det kommer vit rök men sen ser jag ingenting. är det nån som vet vad det kan vara
Senast redigerad av 1 wolf_lover, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Vatten i oljan är sällsynt på en vitblockare, då är verkligen toppen lös eller packningen söndersmulad. Konstruktionen gör att det är mycket packningsyta mellan dom två. Däremot om det varit en rödblockare så är det vardag.
Vanligast är olja i vattnet istället och det sker 99% på turbobilar. Där släpar man in bilarna på okunniga verkstäder som för feta pengar byter topplockspackning när det är oljekylaren som spruckit av ålder. Det vill säga 10-15000 rätt i sjön.
Frågan är ju om röken är helvit eller om den är blåvit. Blåvitt tyder på olja, helvitt på vatten. Men lukta på röken så vet du skillnaden där.

Ryker bilen din verkligen vitt är det dags att provtrycka den på verkstad. Både kall som varm. Dom kan sen beroende på hur provet utfaller berätta om det läcker. Viktigaste två frågorna kan du ju själv besvara.

1: Försvinner det kylvatten?
2: Hur luktar den vita röken?

Men låt provtrycka den så får du ett definitivt svar.
av wolf_lover
Jag har fått reda på att det är blårök som kommer ibland när jag startar bilen vad kan det vara då och vad ska jag göra
av skrothögen
En helt okvalificerad gissning:
Olja som smitit in i förbränningsrummet eller olja som har smitit in i turbon genom små invändiga läckage.
Utan att veta någonting så gissar jag på att du kör 850, den bilen är känd för att dra lite* olja.
Det kanske droppar in lite olja som blir kvar i förbränningsrummet efter avstägning och blir liggandes där tills bilen startas och då puffar det ut ett rökmoln.
Som sagt helt okvalificerad gissning, hade likadant på min 850.

* Lite kan vara otroligt mycket, beror på hur man definierar litet internt oljaläckage, jag skulle säga att 850 slukat mycket olja. Men allt är ju relativt :)
Min krävde 0.5-1L olja efter ett par hundra mil, typ 300-500.
Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Lossa plugga under som vanligt, lossa filtret fr&a[…]

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vil[…]

Näe inte .rar utan patch.exe

Var kallt på morgonen häromdagen, ins&a[…]