Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
joel80 skrev: Vojje, du vet att det kan vara bra med väggrepp i andra situationer också va? Typ vid inbromsning eller väjning.. ;)
Absolut! Därför ska man köra med extra framförhållning. Antar att du har friktionsdrag typ Winterhoff eller ALKO.
Det ger bättre vägegenskaper, oberoende av lufttrycket :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Friktionsdrag.. oj.. nu blev det en liten googling.. tänk vad dom hittar på nu för tiden.. Haha.. Jag kör runt med en gammal fin raritet (i bra skick) från 1974! En Cabby Nova.. det sitter minsann inget friktionsdrag på den.

Men det kanske vore nått för framtiden..Är det typ ett sånt här du menar? http://www.campingvaruhuset.se/sakerhet ... c-243.aspx

Men frågan är hur pass effektivt det är.. Bilens har ju eget system för att hjälpa till med stabiliteten när man kör vagn.
Och så har jag väl ändå viss koll på hur jag packar och lastar en vagn så att den inte ska vobbla allt för mycket. :D
Användarvisningsbild
av Vojje
Just precis ett sådant har jag på min Cabby. Kul att du använder rätt märke :D
Fick skrota en Solifer -77 förra året. Fukt och mögel :cry: .
Användarvisningsbild
av joel80
Är det något man fixar att byta ut själv eller lämnar man in?

Går vagnen igenom besiktningen senare i år kanske det är värt att "uppgradera".

Fast då blir draget typ det dyraste på hela vagnen.. :D

Köpte den i vintras (lågsäsong) för 8000kr! Ingen mögel och inga synliga/luktande fuktskador av vad jag märkt. Fungerande kyl och elpatrol.. Gasolvärmen har jag inte gett mig på att testa än.. behöver fylla på vatten innan det också. :)
av Larzan
Appråpå friktionsdrag.
Ja. Det gör Väldig skillnad och det byter du själv och väldigt lätt.
2 bult och mutter, passa påskjutsdämparen bara.
Användarvisningsbild
av joel80
Ok.. på vilket sätt ska jag "passa påskjutsdämparen"? Det är den jag funderar på om den kommer klara nästa besiktning.. den kanske är okej.. men jag tycker att varenda gång jag bromsar in och stannar och ska iväg igen så klonkar det till när den dras ut och bromsen släpper på vagnen.
Jag kan inte heller backa på mjukt underlag utan att gå ur (eller låta sambon) skjuta in en broms-spärr så inte vagnen tvärnitar. Det funkar men är såklart inte optimalt.. Så jag borde kanske byta hela paketet.
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]