Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av s6025t
Det är svårare för oss i Sverige att köra på biltillverkarens uppgivna förbrukning för Europadieseln som inte säljs här innehåller mer energi som gör att bilen drar mindre o alla biltillverkare certifierar sina bilar med Europadieseln
Sen har de svenska bränslebolagen börjat blanda i upp till 30% förnybart bränsle speciellt sommartid är det mycket förnybart o det verkar som det sätter igen partikelfilter fortare sommartid än vintertid med höjd förbrukning som följd när filtret ska rengöras oftare
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.
av Gourmand
Jag säger inte emot dig i detta. Men, jag kan konstatera att min V50 D2 (2012) har snittat 0,52/mil, sen den var ny och den V70 D3 manuell (2011), som jag kör i jobbet, snittar 0,6/mil. Dessa siffror hade varit nära dubbelt så höga för 10 år sedan med motsvarande bilar och motsvarande körning. Det kallar jag utveckling i verkligheten.
av jite
llesrof skrev:
jite skrev:Kan vi inte försöka sammanställa en lista över vad som är ett rimligt förbrukningsintervall för olika modeller, motorer och typ av körning? Sen få den listan klistrad. Om nu någon har en säg: V70 D3 som blandat drar 1,1l/mil, då kollar han listan och ser att blandat bör han ligga runt 0,6-0,8l/mil och först då skapar han en tråd om för hög förbrukning.

Kan det vara en idé tror ni?
Skitbra idé. Fågan är ju bara hur vi standardiserar våra sätt att köra på? Jag kör inte på samna sätt som du eller ens samma väg till och från jobbet. Frågan är om vi ens har samma uppfattning om hur mycket landsväg respektive stadskörning det är vid blandad körning?

Skall man jämföra något så komplext som bränsleförbrukning så måste man standardisera testet, annars blir ju resultatet fel.
Hela poängen är ju att det ska vara något slags intervall över vad som är rimlig förbrukning. Samma sak gällande att vi alla kör olika och har olika körsträckor osv: Det är verklig förbrukning som kommer nämnas, dvs början på skalan går med största sannolikhet mot väldigt lugn körning och slutet på skalan mot hårdare körning, men allt inom gränsen för vad som är rimligt. Först när man hamnar utanför skalan eller ligger i slutet av skalan när man kör extremlugnt kan man börja ana att något är fel. Detta var poängen med en sådan "lista" :)
av Dpblad
+ till många bra och nyanserade inlägg - allt fler och bättre ju mer tråden tar sig.
Ämnet är hett och trendigt, vilket är mycket roligt! Samtidigt blir det också roligt när det gjorts framsteg under senaste åren precis såsom sagts.

Jag ingen idealist och min fas i livet påkallar att ekonomi mm får tar mer plats framför bil- och teknikintresse. Trodde aldrig att jag skulle köpa en helt ny bil förrän jag faktiskt räknade på det. I min totalkyl inkluderade jag gissningar, scenarier och alternativ för 10 år framåt. Kör 3-4000mil/år så bränslekostnaden märks. Tror inte en bränsleprisökning om 1kr/L/år (fast pv) är orimlig heller - mest pga ökande produktionskostnader för råolja. Lägg därtill eventuellt fortsatt låga kapitalkostnader och pris på varor/tjänster i övrigt, så blir andelen bränslekostnad ännu större.

En sak kalkylen kan vara känslig för är om det sker en glidning iform av att skillnaden uppgiven-verklig förbrukning ökar. Om inte årsvis, så åtminstone för varje revision av EU-normen. (Till tillverkarnas fördel - vad annars.) Påverkar såklart bara vid jämförelse gammal-ny, vilket inte var det sätt som EU-normen skulle användas om jag fattade det rätt.

Aldrig fel att poängtera betydelsen av kvaliteten på bränslet. Det är idag alldeles för svårt att påverka detta och göra medvetna val som svensk konsument och kund på macken. Bränslekvaliten (diesel) kommer inte bli bättre i framtiden. Blir spännande att se hur branschen hanterar det - ny teknik eller ny mätnorm?

Jag har också alltid sett Volvo mer som bruksbil än entusiastbil, men gissar att det finns andra uppfattningar här på forumet.
av Mccartney
Jag har inget emot att folk diskutera förbrukningen på deras bilar:) När jag köpte min XC70 diskuterades aldrig förbrukningen utan det viktiga var att min sambo fick en bil som rymde två schäfrar och att bilen var säker både för människorna och djuren samt att bilen skulle vara en bra drag bil.

Efter kört en 745a med lite över 100hk så måste jag säga att jag tycker det blir betydligt säkrare och lugnare körning med en bil med 229hk:)
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Är det standardiserat att man ska tejpa igen springorna på bilen vid testet?
Vad är det för knasigt test?

Hur kommer testföraren in i bilen efter att ha tejpat igen förardörren?!
av MattiasD
jpennerb skrev:Är det bara jag som tycker att det råder förbrukningshysteri här på forumet? Det enda som det pratas om är att bilen drar för mycket bränsle osv. Alla måste väl veta att bilens verkliga förbrukning är på nyare bilar mycket högre än deklarerat!

Ett typ exempel är detta: Kör en V70 "Diesel" som drar 0.65 på landsväg men ska enligt boken dra 0.45, vad är det för fel? :roll:

Vad säger ni, börjar det bli för mycket med förbrukningssnacket? Tycker iaf jag! :wink: :lol:
Jag håller med dig till 100%! Tröttsamt är bara förnamnet. De flesta verkar heller inte ta reda på hur mätningen i EU körcyklen går till. Gör man det, inser man att ingen bil kan dra (vid normal körning) den uppgivna förbrukningen. Testmetoden gynnar också dieselmotorer (vem är förvånad?) med sina låga effektuttag. Tröttsamt, cl hit och dit, ören hit och dit. Okunnigt. Och ingen pratar om de ökade hälsofarliga utsläppen dieselboomen medfört. Fortsatt fossilberoende fast vi har alternativ på macken. Så visst vore det trevligt om fler tänkte längre än vad näsan är lång. Men vi ska också komma ihåg att allt för många tjänstebil/förmånsbilsförare med dieselbil har blivit tvingade att välja dieselmotor.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Men att tejpa igen förardörren är väl tröttsamt om något.
Märkligt att man ens kan komma på den idén. Vad är det om inte FörbrukningsHysteri?

Och att de ansvariga för teststandarden godkänner det sedan.... helt fantastiskt.......
av dissonans
torbjorn_75 skrev:Men att tejpa igen förardörren är väl tröttsamt om något.
Märkligt att man ens kan komma på den idén. Vad är det om inte FörbrukningsHysteri?

Och att de ansvariga för teststandarden godkänner det sedan.... helt fantastiskt.......
Jag tycker nog att glidmedel på karossen är extremare än att tejpa igen dörröppningar.
av jpennerb
dissonans skrev:
torbjorn_75 skrev:Men att tejpa igen förardörren är väl tröttsamt om något.

Jag tycker nog att glidmedel på karossen är extremare än att tejpa igen dörröppningar.
Menar du sånt på apoteket eller menar du vax/poleringsmedel? :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]