Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
timebandit skrev:Står väl i instruktionsboken hur ofta den regenererar. Min V50 regenererar var 40e mil och det är inom värdena som står i manualen till bilen. Jag har bara 2,5mil till jobbet så antar det är därför den gör det så ofta.
Men som sagt, kolla i manualen.
I min instruktionsbok som kom med bilen står inget om vilket milintervall som är normalt, men när jag nu sökte lite på internet och hittade webversionen så står där:
Regenereringen av filtret sker automatiskt med ett intervall om 30–90 mil beroende på körförhållanden. Regenereringen tar normalt 10–20 minuter. Vid låg medelhastighet kan det ta lite längre tid. Under regenereringen ökar bränsleförbrukningen något.

Så då antar jag att intervallet är normalt, men av vad man hört av flera andra här på forumet så sker det enligt dem var 200-300:e mil. Men de kanske har missat några regenereringar där emellan?
Det är samtidigt lite märkligt att dessa filter måste rengöras var 50:e mil när de filter som man tidigare fick byta, byttes först efter 10000-12000 mil! Eller gjordes det regenerering även med dessa filter?
Användarvisningsbild
av Guru
laser2 skrev: Så då antar jag att intervallet är normalt, men av vad man hört av flera andra här på forumet så sker det enligt dem var 200-300:e mil. Men de kanske har missat några regenereringar där emellan?
Det är samtidigt lite märkligt att dessa filter måste rengöras var 50:e mil när de filter som man tidigare fick byta, byttes först efter 10000-12000 mil! Eller gjordes det regenerering även med dessa filter?
Högst troligt.
Ja, även dessa regenereras men har begränsad livslängd.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag hade verkligen över 200 mil mellan flera regenereringar.. Men nu senaste 4-500 milen har det inte gått mer än typ 100 mil per regenerering.. Någon med ännu kortare intervall då den inte hann klart riktigt på regenereringen innan.

Tycker det är lite irriterande med så frekventa förbrukningstoppar.. Lyckas man köra en tank utan regenerering så är det en minskning av totala förbrukningen med upp till 5%. Jag gissar att den förbrukningen inte är medräknad i bilens förbrukningssiffror, även om man omöjligt kan komma undan den (bortsett från några enstaka tankar).
Användarvisningsbild
av FSandstrom
joel80 skrev:Tycker det är lite irriterande med så frekventa förbrukningstoppar.. Lyckas man köra en tank utan regenerering så är det en minskning av totala förbrukningen med upp till 5%. Jag gissar att den förbrukningen inte är medräknad i bilens förbrukningssiffror, även om man omöjligt kan komma undan den (bortsett från några enstaka tankar).
Håller med!!
Användarvisningsbild
av laser2
FSandstrom skrev:
joel80 skrev:Tycker det är lite irriterande med så frekventa förbrukningstoppar.. Lyckas man köra en tank utan regenerering så är det en minskning av totala förbrukningen med upp till 5%. Jag gissar att den förbrukningen inte är medräknad i bilens förbrukningssiffror, även om man omöjligt kan komma undan den (bortsett från några enstaka tankar).
Håller med!!
Håller också med!

Och din gissning att regenereringsförbrukningen inte är med i förbrukningssiffrorna är garanterat riktig!
av Dpblad
Lånar tråden lite... Jag skulle gärna jämföra regen hos min BMW med Volvon, men har aldrig lyckats märka BMWn regen annat än på lukt och mycket sällan, typ 2-3 ggr per år/3000 mil. Har 6 mil motorväg mellan hem och jobb och kan tänka mig att det säkert regen-ats en del utan att jag märkt något. Om jag nu sitter på en hel del loggfiler från Torque pro (android-obd-läsarapp) och gärna snickrar ihop Matlab-skript för sökning i dessa - vad, hur, vilka parametrar kan jag nyttja för att hitta regen? Sampling ca 1 Hz. Tillgängliga parametrar är rpm, km/h, L/km, MAF, MAP, engine load (fr ECU) och kanske något mer jag glömt.
Användarvisningsbild
av joel80
Idag körde min bil en regenerering under 65km under nästan 35 minuter!

När jag märkte att förbrukningen var högre än normalt kollade jag i Sensus:
Bild

Bild
Bild

Så här såg det ut några km efter det slutat.. Istället för att under regenereringen ligga på en förbrukning på 0,6l/mil där det ibland gick upp till 0,7l/mil så gick det ner till att pendla mellan 0,5l/mil till 0,4l/mil.
Bild
Bild

4 mil senare hade jag istället för att ligga på ett snitt på 6,2 kört 2 mil med staplat på 5l/100km och 2 mil med staplar på 4l/100km
Bild

Regenereringen borde under de dryga 6 milen dragit ca 1 liter extra soppa.

Ursäkta några suddiga bilder.. Jag fick höft-skjuta korten lite då jag prioriterade att se var jag körde. :)
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]