MartinS skrev:Jag ber om ursäkt om du tog åt dig Joel, det var inte alls min avsikt. Men jag har lite svårt att se bränsleförbrukning som det viktigaste i ett forum för bil entusiaster, vilket jag håller med TS om att det verkar vara nu för tiden.
För övrig har jag svårt att förstå hur man kan kalla sig miljövän och köra dieselbil, men ekonomin kanske går före idealen?
Om någon annan tar åt sig av något jag nu skrivit ber jag om ursäkt i förväg, det är inte min avsikt, men jag tycker det skall va högt i tak och alla skall få ha en åsikt i en diskution.
/Martin
Tycker inte att det är det övervägande ämnet här på forumet.. De flesta trådarna handlar ju ändå om bilproblem och folk som vill ha hjälp att lösa dem. Men visst är det många frågor kring förbrukning... det håller jag med om.
En nyare diesel känns inte smutsigare än en bensinare.. och drar ett par dl/mil mindre... men jag stirrade nog för mycket på försäljarnas utsläpps-siffror när jag letade bil och lurades kanske lite (lurade mig själv?) att det var bättre än vad det är (?)... svårt när bilarna t.o.m kallas miljöbilar. Hade jag haft mer pengar skulle det blivit en V60 hybrid.. körglädje/räckvidd blandat med miljötänk.
Men det verkar då ändå som att vi är rätt så överens.. alltså om att det ska vara högt till tak och att alla ska få ha en åsikt. Det lät på dig som att du tyckte att t.ex undertecknad inte hörde hemma på ett bilforum p.g.a att man inte sätter hk och toppfart framför förbrukning.
När det gäller förbrukningssiffrorna från tillverkarna önskar jag att dom ändrar testcykeln till att motsvara förbrukning vid normal användning. (Då slipper vi nog rätt många nystartade trådar om hög förbrukning här också..) Nu testar man som ni säger ju t.ex utan ACn igång.. testar man med alla förbrukare igång kommer det börja bli intressant för tillverkarna att försöka få dem att dra mindre också, som det är nu finns det ingen anledning för dem att göra ACn snål i drift.