Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla, tror äntligen (tyvärr) jag har kommit fram till att det är gasspjället som är på väg att gå sönder...
Bilen har varit konstig till och från i ett par år nu.
Ibland kan den gå jätte bra i några månader för att sedan en dag börja tok rycka när man ska åka iväg men dagen efter kan den gå bra igen.
Jag gjorde rent gasspjället för ett bra tag sen men blev just ingen skillnad även om det var tok skitigt.
Bilen går klockrent på tomgång, verkligen jätte fint.

Jag har aldrig fått några felkoder på detta problem så jag har inte haft en aning om vad det kan vara, även om jag misstänkt att det är gasspjället. Men det är ju inget man byter bara sådär för att testa.

Jag upplever det som såhär.
Att när bilen är kall när jag tex åker till jobbet på morgonen så tror jag aldrig den har ryckt och inte när jag åker hem från jobbet men åker jag iväg igen när jag har varit hemma i tex 45min så rycker den men inte alltid...

Men idag blev den extremt dålig och ryckte väldigt mycket och det är inga små ryckningar vi pratar om.
Och jag fick för första gången fram 2st felkoder på att det var problem med gasspjället (ECM-9160, ECM-91A7 )
Jag nollade felkoderna och lät bilen stå nån timme och sen åkte jag iväg och då ryckte den inte en ända gång på vägen hem.
Kollade felkoderna igen och då fanns det inga...

Om gasspjället är dåligt varför rycker det bara ibland borde det inte vara ett permanent fel ?
Bilen är en V70N- 00
Miltal ca : 24 000
Gasspjäll : Förmodligen orginal spjället då det är vit etikett på.

Vad hade ni gjort och vart har ni köpt era spjäll ?

ska man köpa på volvo och be dem byta bara så slipper man bry sig om programvaran och ev strul ?(dock är det väl ett likadant dem stoppar i)

köpa ett renoverat från Atech2 som är mycket billigare men riskera att det kan bli en jäkla massa strul med programvaror hit och dit ?

Skicka in sitt gamla till Atech2 för renovering och bli utan bil i ett par veckor ? men finns väl en risk även där att det kan gå galet med nått...

Träliga är ju att vi ska iväg till Norge näst nästa vecka på bilsemester och Atech2 är stängt nu några veckor.
och tveksamt till att rejmes kan fixa det nästa vecka nu när det är semester och allt...

Det går bra nu :(.
Sorry för lång text.
Senast redigerad av 1 jaob, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
Skulle nog först o främst göra rent det igen, hur noga rengjorde du själva kanten på spjällskivan ?
Om du kan få en vanlig uppgradering av spjället som " lugnar ner" spjället så värt att pröva så här innan sem.
Men på sikt kanske ett spjällbyte kommer....
av jaob
wissel skrev:Skulle nog först o främst göra rent det igen, hur noga rengjorde du själva kanten på spjällskivan ?
Om du kan få en vanlig uppgradering av spjället som " lugnar ner" spjället så värt att pröva så här innan sem.
Men på sikt kanske ett spjällbyte kommer....
okej synd att det sitter så himla träligt till :(
gjorde rent det väldigt noga när jag gjorde det.

tvivlar dock på att en uppdatering kan bota dessa ryckningar som blir...
man sitter lixom och far fram och tillbaka själv i stolen när det sätter igång.

åkte ett par gånger till i eftermidag/kväll och märkte inte av något av det.
blir nog att chansa och hoppas på det bästa att bilen håller ihop under bilturen till Norge om volvo inte har nån tid ledig.
Har ju iof inte så stor lust med att lägga ut så mycket pengar, stämmer det att det går på en 8000 kr att fixa ?
Atech2 tar väl nått på 3000 kr om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av popeye65
Mitt spjäll på min V70-00 classic la av efter ca 24 000 mil. Fick felkod och bilen hoppade groda som bara den.
Efter att jag nollat felkoden med att ta minuspolen, så kunde den fungera igen en vecka eller så, sen var det samma visa igen.
Kände även av lite småryckninar när jag körde.
Jag hade aldrig vågat chansa på en långtur med ett trasigt spjäll, tänk om bilen lägger av mitt i en omkörnings situation :(
Nä, spjället har gjort sitt, rengöring är bara konstgjord andning för att förhala bytet.
Jag köpte ett på Atech2 och bytte det själv. Var en klämma som var lite strulig, vid startmotorn, den fick man ta bort så att man fick ut kontaktstycket helt.
Det gamla spjället skall skickas tillbaka helt for att kunna renoveras och säljas igen utav Atech2.
Annars var det lätt som en plätt och bilen har gått kanonfint sedan jag bytte spjället för ett år sedan.
av jaob
popeye65 skrev:Mitt spjäll på min V70-00 classic la av efter ca 24 000 mil. Fick felkod och bilen hoppade groda som bara den.
Efter att jag nollat felkoden med att ta minuspolen, så kunde den fungera igen en vecka eller så, sen var det samma visa igen.
Kände även av lite småryckninar när jag körde.
Jag hade aldrig vågat chansa på en långtur med ett trasigt spjäll, tänk om bilen lägger av mitt i en omkörnings situation :(
Nä, spjället har gjort sitt, rengöring är bara konstgjord andning för att förhala bytet.
Jag köpte ett på Atech2 och bytte det själv. Var en klämma som var lite strulig, vid startmotorn, den fick man ta bort så att man fick ut kontaktstycket helt.
Det gamla spjället skall skickas tillbaka helt for att kunna renoveras och säljas igen utav Atech2.
Annars var det lätt som en plätt och bilen har gått kanonfint sedan jag bytte spjället för ett år sedan.

Är ju ett jävla skit att dem har semesterstängt där nu :(
får hoppas att den håller ihop helt enkelt.

får ta med felkodsläsaren på turen.

Behövde du lägga in ny programvara när du byte spjäll och har du turbo ?
Användarvisningsbild
av popeye65
Nä jag har ingen turbo på den bilen, vanlig sugis motor.
Jag lyckades fotografera etiketten på det gamla spjället, och jag fyllde i så mycket info jag kunde på Atech2 hemsida.
Ju mera info du kan lämna desto större chans är det att du får en med rätt programvara levererad.
Efter monteringen så gjorde jag bara en enkel kalibrering, slog på tändningen och spjället började arbeta, sedan stänga av igen och sen var det bara att starta.
Instruktionen på kalibreringen får du med i paketet.
av bossehbg
Har nyligen byt mitt spjällhus -02 sugmotor 20000 mil.
Bytes spjällhus på Bildeve Helsingborg 3162:- alla slitdelar i huset är nytt.
nollställning av felkoder 274:- mjukvara styrenhet 411:- Etm omladdning 417:- .
Blev som en ny bil inga dipp på tomgång och inga nervösa ryckningar vid jämn gas.
Byte spjällhuset själv 10 minuters jobb kabeln bakom start motorn är enkel att få bort lossa kontaktstycket
och dra kabel mot kamrems sidan på motorn genom att hålla den på ovan och under sidan av start motorn.
Sedan ringde jag mitt försäkringsbolag och fick bilen bärgad till volvo gratis.
av jaob
Har inte märkt av problemet sen jag starta denna tråd... har inte haft några ryckningar alls I bilen :S...
Imorn bär det av mot bilsemester I Norge, bara hålla tummarna nu då med tanke på att Atech har semester stängt.
av jaob
Norge resan gick bra... 230 Mil och bilen gick klockrent hela tiden...
Tur det

Men är fortfarande tveksam till om det är gasspjället då problemet bara uppstår ibland...

Frågan är om man bara ska köra så länge skiten går eller om man ska byta gasspjället och hoppas på att det är det som börjar strula....
Sen är ju frågan ska man våga beställa ett från Atech och tro att det fungerar utan att man behöver uppdatera programvaran.
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]