Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rikrd
Verkstaden hittade två Intermittenta felkoder. En på AC:en, vilket inte är så konstigt eftersom den har strulat. Kompressorn blev shimsad för några veckor sedan och nu fungerar allt kanon..
Sedan hittade dom "Omställningsventil kamaxel, felaktig signal". Koderna raderades med beskedet att "vi får se om lampan börjar lysa igen, isf får vi göra en mer grundlig felsökning.. "

Igår när sambon gjorde en resa på drygt 2mil började lampan lysa igen, så ska tillbaka till verkstaden på ons..

Ja det blev riktigt bra med dippen på fälgarna. :) funderar starkt på att spraya utvändiga plastdetaljer också i väntat på att få lös pengar till "riktig" lackering ;) vad tros om det?
Okej okej. Håller tummarna för att det är enkelt avhjälpt med andra ord. :) Volvo är ju inte kända för att vara billiga.

Har du färg över så kör hårt, jag hade en kille här i helgen som köpte mina delar som blivit över när jag bytt ut prylar på min bil. Hans bil var i samma färg som min men inte nerlackerad så han kom billigt undan. :)
Jag funderar på att dippa mina dimljuskåpor då de har blivit riktigt gråa i färgen, som de flesta plastdetaljer. För att eventuellt få det ännu mer enhetligt så kanske man bör gå över grillen och den nedre grillen i fronten också.
Användarvisningsbild
av rikrd
Får hoppas på det bästa! :)
Har även lyckats dra sönder låsbulthylsan och var inne å pratade med dom idag om det, spräck den sa dom! Eftersom jag inte har kvar koden till bultsatsen.. Några tips ang detta? Eller är det bäst att låta någon verkstad göra det?

Jag har ca 3 burkar kvar.. Borde räcka till lister osv, får se om ja tar dimljuskåpor också, tkr ändå jag har rätt så mörka sådana.. :)
Jahopp, blev lite sprayande i eftermiddag. Ett rejält lyft av helhetsintrycket om jag får säga det själv.

Dags att sätta igång.

Bild

Sambon fick maskera lite ;). Till höger ser man resultatet efter några lager..

Bild Bild

En jämförelsebild kanske man vara på sin plats? :) En viss skillnad går att se, va? :)(Obeservera att jag på denna bild inte "torkat" av överflödig färg.. Och för er som är petiga kan jag försäkra att dessa prickar ner till höger gick att blåsa bort.. :))

Bild
Tackar, tackar!
Beställde centrumkapslar idag. Volvos svarta. Kommer bli kanon med dessa tror jag. Samt att byta bultar till kromade, ist för plasti-dippade :) Om man får av låsbultarna vill säga.. Har en bekant som ska ta en titt innan jag åker till verkstad med den. Tycker det räcker som det är med besök där ändå :)
Jahopp! "Liten" update.. Efter ganska mycket strul fick jag äntligen hjälp på Euromaster att få av låsmuttrarna! Gött tänkte ja, då ska ja ta av hjulen, byta bultar och även byta centrumkåpor/kapslar.

Efter att killen på euromaster gjort sitt jobb var plasti dipen på vissa fälgar bortsliten, men eftersom jag vet ett kanonbra sätt att fixa sådant utan att riva bort all färg å börja om, var jag lugn.. Tog tag i saken igårkväll, då jag även planerade att byta centrum-grejen..

När ja väl fått av fälgen upptäckte ja att jag saknade vissa material, stressad som ofta är, provade jag en nödlösning. Det skulle ja inte gjort. Slutade med att ja fick slita all färg ifrån en fälgn å börja om !! (Fråga inte :) )

Nåväl, det slutar inte här, när jag ska sätta dit den första kåpan/kapseln, tycker ja det verkar trångt, tar i med kraft och slinter givetvis å drar upp ett jack i den ännu inte, riktigt torkade färgen.. Suck tänker ja och försöker lite till.. Det har nu hunnit skymma å man ser inte alls så bra, jag väljer att lägga ner å ta upp i morgon..

Imorse upptäckte jag, trots tidigare noggranna kontroller att själva kåpan/kapseln inte ens passar med fälgen ?!? Tydligen har denna wolfrace-fälg, som sitter på bilen, nån speciallösning på fästet som jag inte uppmärksammat tidigare.. Trots att diametern är samma så passar det inte(orkar inte gå in på detaljer i detta inlägg, som nu känns som en hel novell:)).

Slutade med att jag tryckte tillbaks de ursprungliga och fick se mina fälgar i 50-60% sämre skick än innan ja satte igång, utan att ens åstadkommit något!

Ikväll lyckades jag dock, efter mkt om och men, övertala sambon att beställa fyra nya kompletta hjul. "Vi måste ändå köpa nya däck till nästa säsong" var ett av argumenten.. ;) Så nu väntar jag ivrigt på leverans.. Bilder lär ja slänga upp så fort jag har några att visa! :)

Nu orkar inte jag skriva mer och ni orkar säkert inte läsa mer heller. ;)
Användarvisningsbild
av rikrd
Jahopp. Liten update då..

NYA BILDER FINNS I FÖRSTA INLÄGGET.

Som sagt.. Upptäckte snart att det inte var så smidigt med plasti dip på fälgar, i alla fall inte i det läget jag befann mig i, så fort man ville plocka bort ett hjul skadade man det ju :p

Hur som, slängde ut mina dippade fälgar på blocket å beställde mig en uppsättning Ocean Storm med däck. Fick förvånansvärt många mail och idag sålde jag de gamla fälgarna ca 30min efter jag fått på de nya. :) Det enda negativa såhär långt är att man ser behovet av en sänkning ännu mer än tidigare(trots att det är samma storlek på fälg och samma profil på däck), men jag drar mig lite för det, med tanke på det här med drivaxlarna, min bil ligger ju i riskzonen. För det är 04 till tidigt 06 detta problem återfinns på? Vad säger ni? Törs man.. Och OM det skulle uppstå vibrationer, kan man slänga tillbaka de gamla fjädrarna för att minimera det?
Användarvisningsbild
av grillchips
Aaaahh, Ocean Storm. Mums! Bra val, även fast jag själv skulle valt 19". ;) Börjar snegla på nya vinterfälgar, lutar åt Ocean Storm eller Mirzam i 17-18" men vette tusan hur praktiskt det blir att gå över 17" egentligen, vill ju inte ha svinbreda sulor på vintern. Och det blir nog ett projekt för nästa år om ingen vill byta mot mina originalfälgar från Volvo på ljuva 15". ;)

Om plånboken tillåter, byt drivaxel och lös problemet på en gång istället för att i stort sett vänta på det när sänkningen väl är på plats och sedan behöva byta tillbaka till originalfjädrar och då ha en "halvkass" axel. Vissa har väl å andra sidan klarat sig hyfsat men det verkar nästan vara så att man bör förutsätta att det kommer skita sig tillslut.
Användarvisningsbild
av rikrd
Valde 18" först.. Ångrade mig å ville byta till 19" men det var för sent.. Men jag tycker 18" är helt ok. :)

Ja det är givetvis det det smartaste tillvägagångssättet.. Men det är ju som sagt plånboken(och sambon:)som bestämmer. Vad går det på att byta drivaxlarna? Läste det nånstans här om dagen, men minns inte. :)

Lite nyheter ang felkoderna har ja ju också! Läste av igen å samma felkod på kamaxelventilen uppenbarade sig.. Min "Svåger"(som till skillnad från mig kan bilar)plockade bort solenoiden å rengjorde den. Det hjälpte inte ett skit! ;) Så idag hämtade jag ut en ny på Volvo som ska bytas it innan helgen. Hoppas det gör susen!
230fk går snålt

Så då borde jag kolla lmm så den[…]

Ja det är väl ingen hemlighet att jag fa[…]

100 mil eftersom det ofta handlar om att åka[…]

Jag hadde samma problem med eftermarknadsfjäd[…]