Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
På så sätt är det bra med det nya B96-kortet. Enkelt att ta och gör genast att dagens normala personbilar förvandlas till rimliga dragbilar. Damen i huset tog nyligen B96, något som ökar på tillåten dragvikt efter min XC70 D5 AWD från 1100 till 1850 kg. 1100 är ju löjligt lågt, men 1850 täcker in det mesta i transportsläpväg och även rätt stora husvagnar. Men för att utnyttja bilens max dragvikt på 2100 kg krävs BE.
Med den andra bilen, V70 2,5T, får man dra 1370 kg på B-kort och alltså 2120 kg med B96. Bilen får dra 1800 kg, så där klarar man sig bra med B96.
Användarvisningsbild
av MartinS
B96 är bra, det får ju folk att utbilda sig och bli bättre förare. Förarna blir ju inte per automatik bättre bara för att bilarna blir större med tiden. Även om det naturligtvis är ännu enklare/bättre att ha BE (speciellt taget innan 2013) så räcker nog B96 för de flesta.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Även dagens BE räcker bra till så länge det handlar om personbilar som är dragbilar. Släpfordon med högre totalvikt än 3500 kg, med kulhandske för 50 mm kula och som inte är efterfordon är inte frekvent förekommande.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad har 50mm kulan med saken att göra?

Jag hade lätt klarat mig med BE från i år, men det är ju smidigare med det tidigare, då finns det ju absolut inga begränsningar. Jag tycker faktiskt man ser liknande fordon på länken nedan ibland, vilka du får köra på BE pre 2013, men jag har aldrig haft behov av att köra något.

http://www.abckarossen.com/prod.asp?prod=6
Användarvisningsbild
av Bilnörden
MartinS skrev:Vad har 50mm kulan med saken att göra?

Jag hade lätt klarat mig med BE från i år, men det är ju smidigare med det tidigare, då finns det ju absolut inga begränsningar. Jag tycker faktiskt man ser liknande fordon på länken nedan ibland, vilka du får köra på BE pre 2013, men jag har aldrig haft behov av att köra något.

http://www.abckarossen.com/prod.asp?prod=6
Tycker att det borde krävas CE för dessa kombinationer, smart sätt att gå runt regelverket.

Vi funderar på att skaffa husvagn o då är 1600kg inte så mycket, hade jag köpt en D4 AWD istället så hade jag fått dra betydligt mer. Vi hittade perfekta vagnen för oss, tjänstevikt 1612kg surt....
Användarvisningsbild
av apersson850
MartinS skrev:Vad har 50mm kulan med saken att göra?
Jag får citera mig själv, då:
...så länge det handlar om personbilar som är dragbilar...
För övrigt har man inte alls gått runt regelverket när man drar en semitrailer på en lätt lastbil. Det ingår ju i regelverket, som i praktiken kräver BE för en sådan kombination. Blir den lite större kan man ta det nya C1E, som är för en "halvtung" lastbil med tungt släp.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ahh, läste ditt inlägg lite slarvigt Anders, sorry.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
För att återgå till huvudfrågan, så anser jag att så länge man har tänkt ha bilen till att köra bara bilen med, då spelar det inte så stor roll. Även en liten motor idag är såpass stark att den räcker till all normal körning. För inte så många decennium sedan spände Volvos familjebilar över effektområdet 82 till 124 hk. Redan när 850 var huvudmodellen hade spannet flyttats upp till mellan 126 och 250 hk. Idag är effekterna ungefär desamma, men turboladdning på nästan allting har gjort att det maximala vridmomentet ofta är dubbelt så högt som det var på 850:ns tid, vilket gör att körbarheten hos motorn är betydligt högre.

Det är när man hänger på något stort och tungt baktill som skillnaden på motorerna blir uppenbar. Personligen valde jag den här gången bil framförallt för att den skulle vara en bra dragbil, som ändå inte var sanslös i förbrukning i vardagslag. Därför blev det D5 med automatlåda, allhjulsdrift, nivåreglering, och backkamera i en XC70, som går fram över lite högre tuvor än vad en V70 gör.
Nyligen drog vi vagnen med V70:n, en 2,5T från 2004. Den orkar bra, den också, bara den får mat, men en start på gräs i lätt uppförsbacke blev rätt spektakulär. Med AWD märks det inte ens. Ute på landsvägen är det dock bara råstyrkan som räknas, när det går uppför.

Därför hade jag skaffat så stark motor som möjligt.
av jpennerb
Volymen har en stor betydelse när det gäller körning med tungt släp/husvagn. En 2.5T 210hk måste vara en av dom bättre bensinare att köra tungt med. Stor volym, bra med effekt och vridmoment långt ner i registret. Utväxlingen har också stor betydelse, därav att XC70 II upplevs som en bra dragbil då den lätt orkar att dra tungt med vxl 6 ilagd.

Detta innebär att en D4 AWD 163hk vs. D4 2WD 163hk så kommer den första att upplevas betydligt starkare fast den har samma effekt. Värt att notera att AWD med automat får dra 400kg mer mot 2WD automat.
av erniefågelholk
svar till Dplad; Belastningsindex för motorn.
fidde 69: verkar ha en unik D2:a, som inte drar mer energi med ökad högre hastighet.( gasa på)
Fisch, KÖR du bil, satsa på 5 cyl + aut
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]