Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Sett massa trådar om detta problem vid slösurfande, men hittar ju inte dit nu när jag ska leta efter svaret på min fråga :roll:

Jag har ojämn värme i utblåsen på min bil.

Höger sida i kupen blåser det inte lika mycket som vänster, och det kommer kallare luft i de högra munstyckena än de vänstra.

Båda zonerna är inställda på samma gradantal och på AUTO.

Va det bara till Volvo och tanka i ny mjukvara till ECC.n så blev det bra eller nå annat fel?
av Frigge
Ny mjukvara och kalibrering av spjällmotorer brukar hjälpa.
av ewa
Har varit inne och kollat felkoder 2 gånger, fanns inga, och fått återställt till grundinställning. Inget hjälpte. Fått tankat i ny programmvara i oktober. Inget hjälpte. Skall in igen 9 januari. Försäkringen gäller upp till 10 000 mil, så hoppas det går på den, med 3500 i självrisk. Tror själv det är spjällen eller tempkännare.
Användarvisningsbild
av deska
ewa skrev:Har varit inne och kollat felkoder 2 gånger, fanns inga, och fått återställt till grundinställning. Inget hjälpte. Fått tankat i ny programmvara i oktober. Inget hjälpte. Skall in igen 9 januari. Försäkringen gäller upp till 10 000 mil, så hoppas det går på den, med 3500 i självrisk. Tror själv det är spjällen eller tempkännare.
Har du samma problem vid alla temperaturer?? min var sådan vid lägre temperaturer (värme) men inte annars. bilia sa att det kan vara så :D brukar bli bättre när motorn är varm sa man. men ja vet inte.
av ewa
När jag startar och kör så håller temperaturen sig på det inställda, när jag har kört c:a 45 min så sprutar den kallt ifrån sidomunstycket på förarsidan men normalt på övriga munstycke.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
På min bil var det nån fläkt eller spjällmotor som var igensatt. De rengjorde detta vid service (då jag påpekat att värme/kyla betedde sig konstigt).

Efter detta funkar allt som det ska.

Mvh Tomas V70 2.4T-01
Service Subaru XV

varför inte bara maila haynes och fråga[…]

utbytesintervaller

Mejlade modell och regnr till volvo-support-se@vo[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]