Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Eftersom att jag själv har en likadan bil -samma modell och årgång -med B230FB-motor så får gärna någon som vet svara!
Jag var på skroten igår och letade.
Hittade en 940 -93a med B230FD-motor,-passar dess motorvärmare till min bil? (sådan som sitter i blocket innanför generatorn)
-Vad skiljer en B230FB från en B230FD -motor?
Hittade och tog med en slang-värmare, -man måste väl ha en cirkulations-pump också? ...eller inte?
Hittade en 240 88a års modell (88 om jag inte minns fel) med bensindriven motorvärmare, -passar dess cirkulations-pump att montera i min bil?
-Vilka övriga bilars cirkulations-pump passar i min bil? ...om nu någon gör det.
Tack på förhand!
Är det bara toppen som skiljer alltså?
Då borde den värmare jag hittade på skroten passa i min bil också!
...eller är det skillnad på blocket till dem?

Är det dumt att sätta i en cirkulations-pump med slang-värmare?
Tjänar man något på det?
...eller förlorar man på det?
...eller är det ingen skillnad?
ME75 skrev:Är det dumt att sätta i en cirkulations-pump med slang-värmare?
Tjänar man något på det?
Pump sätter man när man vill ha cirkulation genom värme elementet för att värma upp kupén om man inte vill montera en elektrisk kupévärmare. Eller som cirkulations pump vid kortare stopp, så bilen håller sig varm (12V pump pratar jag om då).

Mvh
Lennart
ME75: Du har hamnat i fel tråd egentligen. Men vi fortsätter eftersom det är samma ämne.
Ursprungstråden handlade om en elektrisk nätansluten (230 volt) motorvärmare. Det finns ett par modeller att välja på. Alla är bättre än en kallstart. Men någon är kanske bättre än dom övriga.
Du har hittat en bränsledriven motorvärmare på skroten. Det är i och för sig bara att gratulera, för dom är inte "fy skam" dom heller. (Räknat i avgiven effekt så är dom mycket bättre). Eftersom du berättar om cirkulationspump så antar jag att du har hittat en Volvo Flygmotor 091B. En rund rostfri burk, ca en ½ meter lång. Den värmer bara kylarvattnet. Cirkulationspumen cirkulerar vattnet till kupevärmaren/elementet och tillhörande elektronik ser till att den ordinarie fläkten blåser varmluften i kupen. Naturligtvis kommer det varmt kylarvatten till motorn också. Så du skall se till att du har fått med styrelektronikboxen, stor som en pocketbok ungefär och heter Hella. Det ingår kablage som skall koppla på kupefläkten. Du måste också ha pumpen med dess kablage. Och en termostat med kablage. Den sitter under passagerarsätet i Volvo 200 om värmaren är rätt installerad. Den håller temperaturen i kupen på ca 20°C, och håller nere på fläktens drift så att den inte går i onödan. Till sist skall du också ha ett tidur med dess kablage. Där ställer du in tid när du vill ha bilen varm.

Ett tillägg. Det finns numera elektriska nätanslutna 230 volt slangvärmare med cirkulationspump, men dom får ett eget kapitel.
Tänker på den här:
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
...motorvärmaren.
Den har inbyggd cirkulations-pump, det är därför jag tror att man måste ha -iallafall tjänar på att ha -cirkulations-pump till en slang-värmare.

Om man nu inte har cirkulations-pump:
-Blir inte bara vattnet runt och i värmaren varmt medan allt annat vatten -och motorn -förblir kalla / nästan kalla?
-Hur kommer det sej att allt blir varmt? -om det nu gör det? (tydligen blir allt varm ändå)

-Ingen mer som har att rekomendera?
-cirkulations-pump?
...eller utan?
...+ orsaken till rekomendationen?
Den värmaren med inbyggd pump är nog ett gott val om man vill ha ett snabbt resultat.

Den gamla sortens värmare, insticksvärmare i blocket, slangvärmare på nedre kylarslangen och eventuellt några övriga slangvärmare fungerade utan pump. Dom har funnits mig veterligt sedan slutet på 1950-talet. Det fungerar ju så att varmt vatten stiger uppåt och det kalla sjunker ner. Om det då är ett så gott som proppfullt kylsystem där vattnet stannar inom samma "väggar" så kommer det ju att cirkulera av sig själv. Visserligen inte lika fort som med en pump, men det cirkulerar. Jämför också med bostadsuppvärmning. Det har funnits vattenburen bostadsuppvärmning sedan slutet på 1800-talet i "finare hem". Cirkulationspump är en uppfinning (i sin nuvarande form) sedan 1950 - 60-talet. Trots det blev det varmt i alla element även förr i tiden. Men samma där, cirkulationspumpen gjorde det effektivare och man kunde installera elementen med klenare rör.

Vill du köpa den pumpen separat som hör till Volvo Flygmotor 091B, så har du den här: http://www.marinsystem.se/cm10p71-17-lm ... c-638.aspx
Den säljs även av fritidsbåthandeln och då (i alla fall tidigare) till ett pris som har varit klart och markant under Volvos pris som reservdel till värmaren. Det är exakt samma pump.

Den värmare som anses allmänt effektivast när det gäller elvärmare, är insticksvärmaren i motorblocket. På moderna bilar finns dock inte utrymme för någon sådan. Kylkanalerna är för små. Då kommer en slangvärmare på nedre kylarslanen därefter. Men som sagt, den med inbyggd pump ser lovande ut. Den har dubbelt så hög effekt som insticksvärmarna och den har sin inbyggda pump. Ett stort plus!
Helt fel! Vederbörande kan knappast ha upplevt några större fördelar med motorvärmare. I alla fall inte om han har haft bråttom på vintermornarna som vi andra bilister har. Många motorvärmaruttag i bostadsområden med timer har en fast gångtid på två timmar. Ofta samma sak på arbetsplatser. Det torde inte räcka till för en sådan installation.

Enhet #210 ska tydligen visa vä bak, pol B3&[…]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]