Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av naylor83
Hej hej, en ny medlem här. Visserligen är jag inte ägare till en Volvo än, men förhoppningsvis blir jag det under hösten.

Är sugen på någon snål V70 diesel, antingen D3 med 136 hk eller gamla D3/D4 med 163 hk. (Visst stämmer det att D3 tidigare hade 163 hk?) Eller kanske D5 om den är så snål som Volvo nu påstår.

Volvo har ju, enligt de officiella siffrorna iaf, fått ner förbrukningen i de starkare dieselmotorerna något helt otroligt de sista åren. D5 med 215 hk uppges dra 4,2 på landsväg och 5,8 i stadskörning. (Bara tre år tidigare - MY10 - var samma siffror 5,1 och 8,7!)

Frågan är bara – har förbrukningen minskat så mycket som det påstås?

Jag har letat runt på nätet men informationen om de senaste årsmodellerna är, av naturliga skäl, rätt begränsad. Är det någon här som har erfarenhet av D5 med 215 hk eller D4/163hk och kan dela med sig av lite siffror? Kommer man i närheten av 4,2 på landsväg eller 5,8 i stan?

Edit: Siffrorna här gäller förstås manuell låda, om ni inte redan räknat ut det.

Ps. Volvos motorutbud har varit så rörigt de senaste åren att jag var tvungen att göra en liten översikt för mig själv. Den täcker dock bara dieselmotorer i V70 II, och siffrorna som anges är beteckning: landsväg – stad / CO2:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharing
Senast redigerad av 1 naylor83, redigerad totalt 0 gånger.
av jpennerb
Som vi har diskuterat i trådar innan är att, NEJ! Förbrukningen har inte minskat som siffrorna visar. Det vi har nämnt också är att bilens deklarerade "Blandat körning" kanske man kan komma ner på i landsväg.
av MattiasD
Det är snarare så att tillverkarna blivit bättre att optimera för testcykeln. Men visst, har man samma körmönster, så lär man märka minskad förbrukning. Men det gäller förstås inte 100% av bilköparna som inte accelererar 0-70 på 20s, och i stort aldrig kör över 90km/h, och alltid kör när det 20 grader plus och solsken, aldrig använder varken AC eller lyse eller musikanläggning. Hela senaste årens förbrukningshysteri och miljöklassning, där stora smutsiga dieselmotorer kunnat komma under 120g, är en stor bluff.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av jpennerb
Lite komiskt är det allt när den deklarerade förbrukning i stadskörning för en D5 215 är 5,8 något man kan ha svårt att ens komma ner i landsvägskörning, som förövrigt ska vara 4,2 :lol: :roll: Sen att folk köper det är helt galet!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
I alla tester stänger msn av ac, ljus, radio och det mesta som förbrukar ström. Det representerar knappast normal körning. Dessutom är acceleratipnscyklerna alldeles för snällt tilltagna.

På en diesel har du dessutom två ytterligare saker dom kommer utöver angiven förbrukning: bränslevärmaren samt regenereringen av partikelfiltret.

Bara värmaren gör uppskattnings ca 1dl per mil om jag läst rätt här på forumet.
Användarvisningsbild
av Momentum
Racetwin2 skrev:
Bara värmaren gör uppskattnings ca 1dl per mil om jag läst rätt här på forumet.
Tror den tar 0.6 liter per timme på full effekt, men den har ett låglastläge då förbrukningen troligen är hälften ca 0,3 l/timme
Sen går den ju inte konstant och framförallt bara då det är kallt
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja fast det är väl under körning. Använder du den som motorvärmare/kupevärmare innan körning blir det mer. Har för mig att någon här på forumet hade räknat fram att det blev totalt ca 1 dl/mil. Beror givetvis av hur ofta man kör motorvärmaren samt hur korta avstånd etc.

Regenereringen har jag ingen aning om hur mycket extra den drar. Vet inte ens hur ofta den aktiveras.
Användarvisningsbild
av Momentum
Men att använda värmare som motorvärmare innan har väl inget med bränsleförbrukningen på bilen att göra överhuvudtaget?
För övrigt så är det ingen större kostnad tycker jag:

Enl webasto är en uppvärmningscykel 20 minuter
Alltså pratar vi om 1/3x0,61=0,20 l diesel som man då får "tillbaka" mellan 20-40% av enl webasto genom minskad bränsleförbrukning i den varma motorn
Alltså 0,12-0,16 liter diesel a 14:50 vilket blir en 2 kr lite drygt
Vi har fått 1.66 KW "värme" som det tar elmotorvärmaren flera timmar att "skapa"
Vad kostar en KWh el? 1,10
1,66x1,10 ca en 1,80kr

Nästan lika billigt som att använda el :D
Så det handlar om max om en femtio öre i merkostnad att köra med dieselvärmaren om vi pratar bränslekostnad

http://www.webasto.com/fileadmin/webast ... 12-eng.pdf
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har försökt köra snålt och ekonomiskt med min D3:a MY13 och har som bäst på en tank kommit ner till 5.7l/100km vid pump.

Skulle jag skippat att använda ACn kunde jag kommit ner några dl till.. Och hade jag fiskört på motorväg i 90 istället för 105-110 (vilket även det är en rätt tråkig hastighet) hade jag nog kunnat komma ner under 5.0. Det har jag gjort på enstaka resor på färddatorn. (Västerås - Gävle på 4,5l/100km på färddatorn.) Sen får man plussa på ca 10% vid pump..

Min totala förbrukning efter 1500 mil är 6,1l/100km.. Då har min körcykel, förutom de första 200 milen, varit rätt försiktig och mesig.. Mycket motorvägsåkande i 105-115km/h.

Sen har jag tidigare här på forumet avslöjat min pinsamma miss.. där jag först efter dryga 1000 mil hittade 6:ans växel (ja fråga mig inte hur jag kunnat missa det.. jag är själv fortfarande i chock..) men det har tyvärr inte gjort så väldigt mycket för förbrukningen! Mina lägsta tankar är fortfarande på enbart 5 växlar..

De bredare sommardäcken ökade också förbrukningen med några dl/100km.
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]