Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svensen
Jeg tok nettopp service på bilen, og etter dette fungerer hovedlyset likt i både posisjon av (0), og på – det vil si at fjernlyset kan slåes på selv om bryteren står i posisjon 0. Er det noen som kjenner til dette, og vet hva som er hensikten?

Vennlig hilsen Sven
Användarvisningsbild
av hakank
Låter som svensk standard. Dvs halvljuset går på även i läge 0 när bilen startas.
Användarvisningsbild
av laser2
Så funkar det på min bil också, men skillnaden skall vara att ABL (automatic bending lights) inte är aktiva i läge 0.
av Andis
Brukar gå att programmera om via Volvos data om man vill ha släkt lysena på 0 positions lägget.

Med vänlig hälsning,
Andis
av svensen
Det spiller jo forsåvidt ingen rolle, men slik det var før, ble nærlyset (halvljuset) også slått på automatisk i posisjon 0 . Forskjellen var at i posisjon 0 gikk det kun an å blinke med fjernlyset, men nå – etter servicen – blir fjernlyset stående på dersom man trekker spaken helt tilbake.

Vennlig hilsen Sven
Användarvisningsbild
av apersson850
Så är det. Blev likadant på min bil efter service. Skillnaden nu är som sagt att aktiva kurvljus fungerar inte i läge 0, men i läget "på".
av perhall
Låter ju som en bra sak. Volvo anger ju skälet till att de ej är aktiva när det är ljust ute - ökad hållbarhet. Följaktligen bör man ju då köra i läge 0 när man inte har nytta av dem, vilket är en hel del av mörkerkörningen...
PH
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
apersson850 skrev:Så är det. Blev likadant på min bil efter service. Skillnaden nu är som sagt att aktiva kurvljus fungerar inte i läge 0, men i läget "på".
Ja men bara i mörker, tror det styrs av samma sensor som dämpar (inverterar) intrumenbelysningen.

För övrigt så är all min belysning släckt i 0-läge!
Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev:Låter ju som en bra sak. Volvo anger ju skälet till att de ej är aktiva när det är ljust ute - ökad hållbarhet. Följaktligen bör man ju då köra i läge 0 när man inte har nytta av dem, vilket är en hel del av mörkerkörningen...
PH
Fast dom rör sig ju inte när det är ljust, oavsett läge 0 eller 1.

För övrigt är det ju helt fantastiskt bra tycker jag, man märker det knappt när man kör med dom på men när man slår av dom känns det som man har helt värdelös belysning.
av perhall
MartinS skrev:
perhall skrev:Låter ju som en bra sak. Volvo anger ju skälet till att de ej är aktiva när det är ljust ute - ökad hållbarhet. Följaktligen bör man ju då köra i läge 0 när man inte har nytta av dem, vilket är en hel del av mörkerkörningen...
PH
Fast dom rör sig ju inte när det är ljust, oavsett läge 0 eller 1.

För övrigt är det ju helt fantastiskt bra tycker jag, man märker det knappt när man kör med dom på men när man slår av dom känns det som man har helt värdelös belysning.
Har inte testat sen jag skaffade adaptiva, ska göra det så får vi se om jag håller med dig:)

I början blev man lite yr i huvet...
PH
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]