Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min 945:a med B230FT, som rullar 38000mil, har börjat ryka gråblått i några minuter efter varm uppstart. Ryker inget vid kall uppstart och därefter. Ryker heller inget efter några minuter vid varmstart.

Har komptestat varm motor och får 12 på alla cylindrarna. Rengjort flamfällan och oljefällan. Dock inte säker på att oljefällan är som den ska. Ska man kunna blåsa genom det undre större hålet? På min kan jag bara blåsa genom de två mindre hålen, uppe och nere. Röret ner i tråget är lite trångt, får ner en 6mm slang med lite våld. Kan ett igensatt sådant rör göra att oljan trycks genom oljefällan och in i insuget?

Turbon har jag kontrollerat, och inget onormalt glapp. Dock inte kollat oljereturen.

Jag har testat att vända på oljepåfyllningslocket med motor igång, och locket hoppar lite lätt utan att trilla av.

Den drar en hel del olja och läcker lite smått här och där i packningar fram. Men det verkar vara normalt på rödblockarna...
Mäcen skrev:Dock inte säker på att oljefällan är som den ska. Ska man kunna blåsa genom det undre större hålet?
Om jag inte missförstår dig, så ja – det ska man kunna. Den har ju tre öppningar och alla ska så att säga ha kontakt med varandra: en som vevhusgaserna går in igenom, en som det förhoppningsvis ska rinna ner infångat oljestänk igenom (den som går ner i slangen) och en som vevhusgaserna – utan olja – dras upp igenom till insuget och luftröret. Eller uttryckt på ett annat sätt: håller man för vilken som helst av öppningarna ska man kunna blåsa genom de två andra.
Stort tack för den infon!

Jag hörde med de äldre mekanikerna på Bilia i Göteborg, men de kunde inte svara på om det skulle gå att blåsa genom alla hål.
Det är ju bara dumt att blåsa med tryckluft ner i oljefällan, även om det säkert är precis vad som görs ibland på verkstäderna. Dels för att det inte lär hjälpa och att den kanske t.o.m. sätts igen ännu värre, dels för att man kan få ner skräpet i motorn. Bättre att ta av den och göra rent så gott man tycker det går, eller byta ut den.
Oljefällan är bytt, men bilen ryker fortfarande efter varmstart. Ryker några minuter när man kör och sedan slutar det. Är lite inne på att det kan vara igensatt i röret ner i tråget från oljefällan.
Vad skulle det annars kunna vara? Motorn går bra i övrigt och kompressionsvärdena är i sin ordning. Börjar närma sig besiktning och men en oljerykande motor lär det inte gå något vidare. :)
Det är väl katalysatorn som gör att det slutar ryka. Den "bränner" ju upp sådant. Annars "brukar" det vara så på äldre motorer (motorer som gått långt) Att det samlas "oljerester" som ger blårök vid start. Vi hade en Mitsubishi Lancer -90 i familjen i många år som rök blått ganska ordentligt vid start, dom sista åren (närmare 30000 mil). Det var dock aldrig några problem vid besiktningen. Är bara övriga "HC-källor" (oljebyte, vehusventilation) under kontroll så ska det nog inte vara några problem. Är värdena för höga, be honom/henne köra en runda, så brukar det bli bättre.

Mvh
Lennart
Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]