- ons 10 jul 2013, 21:28
Nu har min V40 precis passerat 200 mil (23/5-nu). Efter en resa ned till Öland förra helgen + ledig mån & tis, och en oturlig skur med stenskott längs E22 på hemvägen, har inte allt varit "ros", trots bla hyggliga 5,5l/100km vid snittfart av 91km/h på hemvägen. Följande "ris" summeras efter 200 mil:
- - generellt högt däckljud på grov asfalt från mina 18 tums Michelin 225/40 ZR (uppdaterat 12/7)
- 22/6 dörrar ska låsas upp när man kommer mot bilens handtag. Inte idag.
- 29/6 radion funkade inte när jag hade startat bilen efter vi hade ätit i Oskarshamn på väg emot Öland. Jag stängde av bilen och startade den igen och då funkade radion igen.
- 30/6, så frågade jag min fru om hon ställt om kupé tempen från 21 till 22 grader, vilket hon inte hade. 1/7 frågade jag igen då tempen var inställd på 20,5. Bilen verkar mao ha egna hyss för sig.
- 29/6 - 2/7 dålig radiomottagning på östra Öland. Inte ens P1 (sommarprataren 13.00) funkade. Jmf med radion i min fd V50 (MY07) är den mycket sämre, ja nästintill värdelös. I alla fall på Öland.
- 8/7 ljudet från radion ska variera med farten, vilket verkar ha upphört att funka, för det har verkligen funkat.
- 9/7 startade från McDonalds Drive-thru (med start/stop) till återvinningstationen 200m bort men nu funkade inte start/stopp mer den dagen.
- 9/7 i garaget efteråt luktade det kraftigt bränt om bilen och jag tyckte att höger framok var varmare än övriga. Inga hårda inbromsning hade utförts.
- 10/7 bilen inne idag för skadeinventering efter grusstänket på hemvägen den 2/7 när rutan sprack (stenskott i synfältet rakt fram). På hemvägen på seneftermiddagen när jag hämtade bilen så funkade inte start/stopp heller. Jag misstänker att något hänt pga den brända lukten igår. Kanske inte alls var något överhettat i bromsoket, vilket jag först tyckte. I övrigt går bilen bra. Tyckte mig förnimma uns av bränd lukt även idag (11/7) när jag parkerade hemma i garaget, trots lugn körning från Bilia.
Senast redigerad av 6 spaceuser, redigerad totalt 0 gång.
Kör nu: XC60 D4 AWD Summum BE MY16 (Polestar). Förr: V40 D4 R-design MY13, V50 D5 MY07...