Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
blackadder skrev:jag behöver nog också byta handbromsbackar. Är det viktigt att byta på båda sidorna, som man gör när det är fel på färdbromsen?
det är en exenter som trycker isär backarna & man blir olika stark beroende på hur långt exentern gått, så det är en stor fördel att byta på båda sidor, då får du jämnast broms. & om en verksta gör jobbet så är det helt fel om dom bara byter på en sida
av Mikael-155
Hade som många andra det här problemet på min V70 -02. Fick tipset att alltid avsluta en körning med att mjukt bromsa in bilen med handbromsen de sista 5-10 metrarna, detta för att värma upp handbromsbackarna. Detta skulle då förhindra att beläggen "rostar loss". Har dock ingen aning om tipset är giltigt för S60, alltså om konstruktionen är samma.
Användarvisningsbild
av CarMan
Mikael-155 skrev:Hade som många andra det här problemet på min V70 -02. Fick tipset att alltid avsluta en körning med att mjukt bromsa in bilen med handbromsen de sista 5-10 metrarna, detta för att värma upp handbromsbackarna. Detta skulle då förhindra att beläggen "rostar loss". Har dock ingen aning om tipset är giltigt för S60, alltså om konstruktionen är samma.
ja det är inte så dumt.
backen andvänds ju bara på stilla stående bil & detta gör att backen inte blir varm = fukten försvinner inte.
fukt= rost o backen släpper.

klart det funkar på s60
Användarvisningsbild
av Sparkz
Samma (dåliga) konstruktion på S60/V70/S80.
Det är sämre lim/förbehandlig/whatever på handbromsbackarna. Har aldrig (eller iaf väldigt sällan) sett att banden släpper så lätt på en bil med trumbromsar. Nånting måste vara sämre, tar man av nån anledning loss en skiva bak är det mer regel än undantag att att man får byta backar med.

"Konstruktionen är sån" Om det är så att backen är gjord för att rosta loss vill jag ta ett allvarligt snack med konstruktören...

Nu blev det nytt nummer på satsen igen för att tag sen, vi får väl se om ett tag om de har bytt ut Karlssons Klister mot nåt bättre...
Användarvisningsbild
av CarMan
Sparkz skrev:Samma (dåliga) konstruktion på S60/V70/S80.
Det är sämre lim/förbehandlig/whatever på handbromsbackarna. Har aldrig (eller iaf väldigt sällan) sett att banden släpper så lätt på en bil med trumbromsar. Nånting måste vara sämre, tar man av nån anledning loss en skiva bak är det mer regel än undantag att att man får byta backar med.

"Konstruktionen är sån" Om det är så att backen är gjord för att rosta loss vill jag ta ett allvarligt snack med konstruktören...

Nu blev det nytt nummer på satsen igen för att tag sen, vi får väl se om ett tag om de har bytt ut Karlssons Klister mot nåt bättre...
skilnaden med en vanlig trumbroms är endast att en sån andvänds när billen rullar & fruktion = värme & då förssvinner fukten
av Frigge
Problemet är att det rostar mellan belägget och metallen, sprängeffekten av rosten tvingar då isär delarna från varann.
av Arne
Jag har också haft detta handbromsproblem på min S60 och det är en svaghet på dessa bilar.
Användarvisningsbild
av Z3_TJO
Har också bytt handbromsbackar på min V70 -02, eftersom beläggen släppt. Helt klart en undermålig konstruktion av Volvo. Jag har haft diverse BMW med samma typ av handbroms och aldrig stött på detta problem. Det är förvisso sant som Carman säger att beläggen inte värms så att de torkar, men konstruktören bör då ta detta faktum i beaktande och inte välja material som korroderar.

Ytterknut bytte jag på plats när jag in[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]