Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brigadeiro
Hej!

Vet ni vad som var speciellt med Volvo V70 MY09 Volvo Ocean Race Edition? Vilken utrustning ingick i denna edition?

Och i och med att det handlar om Ocean Race, var det något som gjorde bilen sportigare, exempelvis sänkt chassi eller liknande som kör bilens egenskaper sportigare?

Tack på förhand!
av perhall
Det borde stå nånstans på nätet. Men spontant:
17" Ocean Race-fälgar
Ocean Race skinnklädsel
Ocean Race emblem och lastnät
silvermet el mörkblåmet

I övrigt Momentum-utrustning
PH
av brigadeiro
Så här skrev en person på jagrullar.se för några år sedan...

"Jag valde sänkt chassie, vilket jag är helnöjd med, hade någon mellanvariant av det på min förra 2,5FT, det var sänkt men ändå
ganska mjukt. Den här är hårdare och skönare! Kan rekommenderas om du inte redan har det."

Personen hade tidigare ägt en V70 Ocean Race Edition MY09 och var på väg att beställa en MY12.

Jag är konfunderad över det här med mellanvariant på 2.5FT:n. Det har även nämnts nyligen här i forumet men har inte kunnat bekräftas. Någon menade på att 2.5FT:n delvis sänktes under första modellåret pga tweakningar för att få ner bränsleförbrukningen. Säljare jag har pratat med på Bilia har menat att det handlat om en DRIVe-modell och att det då varit Diesel, inte 2.5FT.

Är det någon som vet mer om hur det verkligen ligger till med 2.5FT och en eventuell sänkning av chassit under en viss tidsperiod? Är den lilla sänkningen fortfarande kvar eller var det bara något som gjordes för ett visst modellår? Anledningen till att det är relevant för mig är att en viss sänkning skulle påverka körkomforten och stötigheten.
Användarvisningsbild
av laser2
perhall skrev:Det borde stå nånstans på nätet. Men spontant:
17" Ocean Race-fälgar
Ocean Race skinnklädsel
silvermet el mörkblåmet

PH
Man får även en Volvo Ocean Race-logga i Sensus-displayen istället för Volvo-logga vid uppstart! :D
av perhall
laser2 skrev:
perhall skrev:Det borde stå nånstans på nätet. Men spontant:
17" Ocean Race-fälgar
Ocean Race skinnklädsel
silvermet el mörkblåmet

PH
Man får även en Volvo Ocean Race-logga i Sensus-displayen istället för Volvo-logga vid uppstart! :D
Jo, på en MY12 men det här var ju en MY09...
PH
Användarvisningsbild
av laser2
perhall skrev:
Jo, på en MY12 men det här var ju en MY09...
PH
Ah, missade att det var en MY09 TS frågade om...
av pumpnasare
Min 09a Ocean Race var sänkt och 16"fälgar på för att få den miljöklassad,alltså för att få ner bränsleförbrukningen.
Åker en 12a T4F Ocean Race idag som jag fick beställa sänkning på.
av brigadeiro
pumpnasare skrev:Min 09a Ocean Race var sänkt och 16"fälgar på för att få den miljöklassad,alltså för att få ner bränsleförbrukningen.
Åker en 12a T4F Ocean Race idag som jag fick beställa sänkning på.
Ok, så verkade sänkningen på 09:an vara standard för 2.5FT eller tror du att det hade något att göra med att det var en Ocean Race-edition? Kunde man se sänkningen med ögat eller var den minimal (för jag antar att du inte pratar om R-Design vars sänkning man tydligt kan se)? Jag tittar på en MY09 Ocean Race Ed och jag tycker inte att en eventuell sänkning syns. Man kan det handla om en väldigt liten sänkning som inte syns men som har inverkan på bränsleförbrukningen, och kanske även komforten?
av pumpnasare
Jag kommer inte ihåg men tror det var 5mm fram och 8mm bak
Schuko MY26

Vi har också defa laddaren som jag kör […]

När stapeln blir grön tänds bromslj[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bytte till vinterdäcken redan nu för att[…]

Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&ar[…]