Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag använde en liten spärrnyckel kort förlägnare och 8ans hylsa för att låssa huset , slangklämmorna har 7mm hylsa som sitter runt tryckrör och spjällhus . Det var ganska okej att komma åt banjo skruven , du kommer att märka själv hur du skall gå till väga när du har kommit såpas långt . Jag stoppade in högerarmen under insuget och lös med lampa på skruven bara så jag såg vad jag gjorde . Släppte banjo med blocknyckeln ( u formade delen på nyckeln ) och skruvade ut den för hand sen . Det sitter 2 koppar brickor på bajo skruven med , håll koll på dom så dom inte försvinner . En på vadera sida av nippeln .
peter7705 skrev:Jag använde en liten spärrnyckel kort förlägnare och 8ans hylsa för att låssa huset , slangklämmorna har 7mm hylsa som sitter runt tryckrör och spjällhus . Det var ganska okej att komma åt banjo skruven , du kommer att märka själv hur du skall gå till väga när du har kommit såpas långt . Jag stoppade in högerarmen under insuget och lös med lampa på skruven bara så jag såg vad jag gjorde . Släppte banjo med blocknyckeln ( u formade delen på nyckeln ) och skruvade ut den för hand sen . Det sitter 2 koppar brickor på bajo skruven med , håll koll på dom så dom inte försvinner . En på vadera sida av nippeln .
Bra jobbat! :D
av fremar
Låter ju inte så jobbigt att ta det den vägen då istället för att ta bort servo och generator. Bör man passa på att rengöra spjällhuset samtidigt då på en -05 2.5T som gått 14000 mil? Ska nog ta och göra detta jobb nån gång under semestern tänkte jag.
Ja , det stämmer . Den gamla är förbrukad när man skruvar av spjällhuset . Det finns en liten utpressad kant runt packningen som trycks ihop när man drar fast spjällhuset .
Jag hade inte så mycket bös i nippeln . Gör rent skruven med avfattning Eller broms rengöringsmedel då det finns en liten ventil i den som skall öppna och stänga . men jag hade lite mer bös i slangen som går från nippeln till oljefällan . Jag sprutade i lite broms rengöringsmedel i slangen och blåste med tryckluft och blåste ner det i oljefällan . OBS ! Glöm INTE att skruva av Olje påfyllnings locket / eller dra ut oljestickan innan du blåser med tryckluft . Annars finns risken att man trycker ut nån packbox och det vore ju dumt . Kolla gärna på slangen som går från oljefällan upp till toppen under platkåpan med , den gamla slangen är gjord i plast och går lätt sönder när den är gammal , speciellt vid det veckade partiet på slangen . Det hade min gjort . Den nya slangen är gjord i gummi och kostar ca 150-200kr på Volvo och går att byta utan att riva insuget .mvh.
peter7705 skrev:Jag hade inte så mycket bös i nippeln . Gör rent skruven med avfattning Eller broms rengöringsmedel då det finns en liten ventil i den som skall öppna och stänga
Någon som vet om alla har denna ventil eller om bara vissa modeller har den?
Jag hörde något om att vissa har en banjoskruv utan kul stämmer detta?
Kan man isåfall byta banjoskruven med kula mot en utan kulla om man vill det?
Magnus308 skrev:
peter7705 skrev:Jag hade inte så mycket bös i nippeln . Gör rent skruven med avfattning Eller broms rengöringsmedel då det finns en liten ventil i den som skall öppna och stänga
Någon som vet om alla har denna ventil eller om bara vissa modeller har den?
Jag hörde något om att vissa har en banjoskruv utan kul stämmer detta?
Kan man isåfall byta banjoskruven med kula mot en utan kulla om man vill det?
Är det en backventil så att det inte kan tryckas olja bakvägen från oljeavskiljaren ifall vevhusventilationen är täppt, eller??

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]