- tis 09 jul 2013, 14:58
#768553
Hejsan alla volvo-ägare.
Jag har sökt och sökt och fått upp en massa trådar om ac-strul, men ingen som jag riktigt tror passar mitt problem.
Jag märkte problemet först igår när jag var ute och körde en sväng. Ac:n funkade precis som vanligt efter jag startat bilen, men lade av efter 3-4 minuter. Skumt tänkte jag. Jag parkerade, uträttade mitt ärende i stan och körde hem igen. Ac:n gick igång fint när jag startade bilen igen men dog efter 3-4 minuter igen???
Jag lät bilen stå några timmar, och körde en liten sväng på kvällen. Samma sak igen. Jag lyssnade efter kompressorn, men det klickade inte igång alls. Det är ju ganska lätt att höra eftersom den går igång och stänger av med jämna mellanrum, men det var helt tyst.
Saken är den att jag hade ett annat ac strul förra sommaren, och då lämnade jag in bilen och de tryckte systemet (inget läckage) och fyllde på med köldmedium, och visst kan ju kondensorn ha gått sönder under under som gått, men då skulle den väl inte kyla alls eller i alla fall väldigt dåligt?
Så idag åker jag och tjejen på en lite lägre tur och jag räknar som sagt med att den ska lägga av efter några minuter. Men efter 15 minuter kyler den fortfarande!?!? Prisa gud tänkte jag, den har lagat sig själv. Något glapp eller vad som helst, så länge det fungerar! Men efter en halvtimme så lägger den av igen. När vi åker hem igen är det precis samma sak. Den funkar i en halvtimme och kyler som fan, men efter 30 minuter lägger den av.
Jag har kört en liten sväng nu igen här på eftermiddagen, och den funkar återigen bara i några minuter???
Jag ringde till volvo och han sa att det med största sannorlikhet är kondensorn som läcker, men då skulle den väl inte kyla så bra som den gör i början? Han kunde inte ta bilen nu innan semestern ändå, så jag får köra den ändå.
Magnetkopplingen på kompressorn är det jag har fått fram av alla trådar jag har läst? Eller kan det vara så att även om kondensorn har gått så finns det lite köldmedium kvar som räcker att kyla i början? Men då tycker jag ju borde ha läckt ut? Och varför kyler den bara i början?
Och om det nu är magnetkopplingen, varför slutar den fungera efter ett tag och fungerar i början?
Så många frågor... hoppas några kunniga kan hjälpa mig!
Mvh/Per
Jag har sökt och sökt och fått upp en massa trådar om ac-strul, men ingen som jag riktigt tror passar mitt problem.
Jag märkte problemet först igår när jag var ute och körde en sväng. Ac:n funkade precis som vanligt efter jag startat bilen, men lade av efter 3-4 minuter. Skumt tänkte jag. Jag parkerade, uträttade mitt ärende i stan och körde hem igen. Ac:n gick igång fint när jag startade bilen igen men dog efter 3-4 minuter igen???
Jag lät bilen stå några timmar, och körde en liten sväng på kvällen. Samma sak igen. Jag lyssnade efter kompressorn, men det klickade inte igång alls. Det är ju ganska lätt att höra eftersom den går igång och stänger av med jämna mellanrum, men det var helt tyst.
Saken är den att jag hade ett annat ac strul förra sommaren, och då lämnade jag in bilen och de tryckte systemet (inget läckage) och fyllde på med köldmedium, och visst kan ju kondensorn ha gått sönder under under som gått, men då skulle den väl inte kyla alls eller i alla fall väldigt dåligt?
Så idag åker jag och tjejen på en lite lägre tur och jag räknar som sagt med att den ska lägga av efter några minuter. Men efter 15 minuter kyler den fortfarande!?!? Prisa gud tänkte jag, den har lagat sig själv. Något glapp eller vad som helst, så länge det fungerar! Men efter en halvtimme så lägger den av igen. När vi åker hem igen är det precis samma sak. Den funkar i en halvtimme och kyler som fan, men efter 30 minuter lägger den av.
Jag har kört en liten sväng nu igen här på eftermiddagen, och den funkar återigen bara i några minuter???
Jag ringde till volvo och han sa att det med största sannorlikhet är kondensorn som läcker, men då skulle den väl inte kyla så bra som den gör i början? Han kunde inte ta bilen nu innan semestern ändå, så jag får köra den ändå.
Magnetkopplingen på kompressorn är det jag har fått fram av alla trådar jag har läst? Eller kan det vara så att även om kondensorn har gått så finns det lite köldmedium kvar som räcker att kyla i början? Men då tycker jag ju borde ha läckt ut? Och varför kyler den bara i början?
Och om det nu är magnetkopplingen, varför slutar den fungera efter ett tag och fungerar i början?
Så många frågor... hoppas några kunniga kan hjälpa mig!
Mvh/Per