Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poker
Hej alla.

Jag ska sälja min superfina summum V70, 2007 som gått under 9000 mil men vill ha en sak på nästa bil.

AWD

Valet blir en XC70 och kravet är automat och diesel.
Motorn en D5 men möjligtvis en D4.
Årsmodell: 2009 eller 2010 eller 2012?

Jag har kikat på bytbil och sett en massa lulllull som man vill ha på en bil

F: Vad bör man leta efter om man vill ha Summum-paketet/Herrgårdsv-paketet eller vad det nu heter? (Finns det andra klasser?)
F: Vilken årsmodell bör man titta på om man vill ha det smarta funktioner som VOC verkar vara?
F: Hur bra är XC70, håller bilen och framför allt AWD, krånglar detta?
F: fungerar D4 bra för er som valt detta motoralt. mot D5 ni haft tidigare?

Tittar man på bytbil och vad specarna innehåller verkar det finnas hur mycket detaljer och extrautrustning som helst.

Kan ngn som har en XC70 förklara nedan ordlista?

Hill Descent Control
City Safety generation
Four-C Aktivt Chassi
Driver Support paket
Herrgårdsv-pkt 2
Driver Support XC/S/V
Keyless Drive pers-com
Trafikskylts information
Queue Assist
City Safety generation 2
Nivåreglering automatisk (ett måste men tydligen har alla XC70 detta?)
VOC m fjärrstart parkvärm (kan man inte starta bilen i sig som på t.ex. Dogde RAM 1500?) vad mer är VOC
Användarvisningsbild
av apersson850
XC70 såldes i de årsmodeller du tittar på med någon av tre utrustningsnivåer:
  • Kinetic
  • Momentum
  • Summum
Någon basversion, utan Kinetic, fanns inte. Vad som ingick i utrustningsnivåerna går nog att snoka reda på hos Volvocars, tror jag.
Volvo On Call fick betydligt fler funktioner i och med årsmodell 2012.
Hur bilen håller vet jag inte. Jag har bara haft min i 8000 mil.
Hur D4 är att köra vet jag inte heller. Jag har D5, och den fungerar bra som dragbil. Utan något efter fungerar nästan allt. Åtminstone allt som går att få till en XC70, för de klenaste motorerna levereras inte till den modellen.

Hill Descent Control har alla XC70. Det är en hjälpfunktion vid körning på besvärligt/backigt underlag. Bilen kan själv begränsa farten till max 10/7 km/h, så du själv kan koncentrera dig på att styra. Ger också mindre känsligt gaspådrag, vilket är utmärkt vid precisionsmanövrer med släpkärra, exempelvis.
City Safety är en funktion som minskar risken att sitta och dra in i baken på en bil framför i stadstrafik. Standard från 2012, fungerar upp till 30 km/h. Är nu uppe i nästa generation, som fungerar upp till 50 km/h.
Four C är automatiskt omställbara stötdämpare, med tre olika driftlägen. Bra för fortåkare. Kan inte kombineras med nivåreglering.
Driver support paket innehåller diverse godis som adaptiv farthållare, BLIS, antikollisionssystem, vingelvarning osv. Billigare än enbart adaptiv farthållare, som ingår i paketet!
Herrgårdsvagnspaket finns några olika. Se lämlig broschyr för exakt innehåll (Volvocars).
Keyless innebär att du kan ha nyckeln i fickan hela tiden. Gäller både för dörrar och startlås.
Trafikskyltsinformation kom 2013. Läser en del skyltar och kan visa dem i instrumentpanelen, så du i efterhand kan kolla vad det var du missade. Hastighetsgränser, omkörningsförbud och sånt.
Queue assist är adaptiv farthållare som kan följa bilen framför ända ner till stillastående. Fungerar bara med automatlåda. Annars ligger undre gränsen för farthållaren på 30 km/h.
Automatisk nivåreglering hissar bilen upp och ner med hydraulik när man kör, för att kompensera för ökad eller minska last. Samma princip som funnits sen 740:ns dagar. Är inte standard på XC70, eftersom man kan välja 4C istället. Båda samtidigt går inte.
Fjärrstart av motorvärmare är just det. Sätt igång din motorvärmare med telefonen. Fjärrstart av bilen kan man få från 2013, men bara till bensinmodeller och bara med automatlåda. Någonstans såg jag att det inte levereras på svenska marknaden, men det vet jag inte säkert.
VOC i övrigt finns också rätt väl beskrivet på Volvocars.
Användarvisningsbild
av MartinS
Typiskt innehåll i Herrgårdsvagnpaktet är mörka rutor, elbaklucka och kanske laminerade sidorutor. Men det finns olika paket med olika innehåll under åren.
av perhall
Ja, årets paket har mer grejer än tidigare års. T ex har larm och blåtand blivit standard på kinetic resp. momentum med tiden (MY10?).
MY12 låter bra, då får du bästa Haldex (4) och nyaste VOC.
Motorn håller nog allmänt sett bra.
Automaten har blivit bättre och kanske också snålare med tiden.
Motorn är mycket bättre på alla sätt fr o m MY10: snålare, tystare, piggare...
För mig som kör ganska hårt och mycket skulle jag inte välja D4 (D3 som den hette tom MY12) men den kan ju optimeras med POlestar. Original D4 känns väldigt strypt vilket en som kör lugnt nog inte tänker på men jag gör det hela tiden och skulle föredra D5 alla dagar i veckan, eller en D4/D5 Polestar, ännu bättre!
PH
av Cedrix
perhall skrev:Ja, årets paket har mer grejer än tidigare års. T ex har larm och blåtand blivit standard på kinetic resp. momentum med tiden (MY10?).
blåtand är inte standard på My10 momentum, kom nog 2011 om jag inte minns fel.
My10 2,4D, MY11/12 D3 och MY13 D4 är väl alla ganska samma motorer (SW strypta D5:or) om jag inte tar fel.
Blir samma effekt i dessa efter trimmning.
av jite
Cedrix skrev:
perhall skrev:Ja, årets paket har mer grejer än tidigare års. T ex har larm och blåtand blivit standard på kinetic resp. momentum med tiden (MY10?).
blåtand är inte standard på My10 momentum, kom nog 2011 om jag inte minns fel.
My10 2,4D, MY11/12 D3 och MY13 D4 är väl alla ganska samma motorer (SW strypta D5:or) om jag inte tar fel.
Blir samma effekt i dessa efter trimmning.
Nä 2.4D my10 är 2.4l singelturbo (samma motor som D5 men D5 har dubbelturbo).

D3 är 2.0l 5cyl.
av swemax
På min 2010 D5 kom BT med momentum paketet

Var det bara på D5 som det var så?
av ansjo
perhall skrev: För mig som kör ganska hårt och mycket skulle jag inte välja D4 (D3 som den hette tom MY12) men den kan ju optimeras med POlestar. Original D4 känns väldigt strypt vilket en som kör lugnt nog inte tänker på men jag gör det hela tiden och skulle föredra D5 alla dagar i veckan, eller en D4/D5 Polestar, ännu bättre!
PH
Tyvärr har inte Polestar kommit ännu till D4...:( jag väntar ivrigt kan jag lätt säga trots att jag kör ganska lugnt. D4(D3My12) är fin att köra upp till 100, sedan händer det inte mycket...
av poker
apersson850 skrev:XC70 såldes i de årsmodeller du tittar på med någon av tre utrustningsnivåer:
  • Kinetic
  • Momentum
  • Summum
Någon basversion, utan Kinetic, fanns inte. Vad som ingick i utrustningsnivåerna går nog att snoka reda på hos Volvocars, tror jag.
Volvo On Call fick betydligt fler funktioner i och med årsmodell 2012.
Hur bilen håller vet jag inte. Jag har bara haft min i 8000 mil.
Hur D4 är att köra vet jag inte heller. Jag har D5, och den fungerar bra som dragbil. Utan något efter fungerar nästan allt. Åtminstone allt som går att få till en XC70, för de klenaste motorerna levereras inte till den modellen.

Hill Descent Control har alla XC70. Det är en hjälpfunktion vid körning på besvärligt/backigt underlag. Bilen kan själv begränsa farten till max 10/7 km/h, så du själv kan koncentrera dig på att styra. Ger också mindre känsligt gaspådrag, vilket är utmärkt vid precisionsmanövrer med släpkärra, exempelvis.
City Safety är en funktion som minskar risken att sitta och dra in i baken på en bil framför i stadstrafik. Standard från 2012, fungerar upp till 30 km/h. Är nu uppe i nästa generation, som fungerar upp till 50 km/h.
Four C är automatiskt omställbara stötdämpare, med tre olika driftlägen. Bra för fortåkare. Kan inte kombineras med nivåreglering.
Driver support paket innehåller diverse godis som adaptiv farthållare, BLIS, antikollisionssystem, vingelvarning osv. Billigare än enbart adaptiv farthållare, som ingår i paketet!
Herrgårdsvagnspaket finns några olika. Se lämlig broschyr för exakt innehåll (Volvocars).
Keyless innebär att du kan ha nyckeln i fickan hela tiden. Gäller både för dörrar och startlås.
Trafikskyltsinformation kom 2013. Läser en del skyltar och kan visa dem i instrumentpanelen, så du i efterhand kan kolla vad det var du missade. Hastighetsgränser, omkörningsförbud och sånt.
Queue assist är adaptiv farthållare som kan följa bilen framför ända ner till stillastående. Fungerar bara med automatlåda. Annars ligger undre gränsen för farthållaren på 30 km/h.
Automatisk nivåreglering hissar bilen upp och ner med hydraulik när man kör, för att kompensera för ökad eller minska last. Samma princip som funnits sen 740:ns dagar. Är inte standard på XC70, eftersom man kan välja 4C istället. Båda samtidigt går inte.
Fjärrstart av motorvärmare är just det. Sätt igång din motorvärmare med telefonen. Fjärrstart av bilen kan man få från 2013, men bara till bensinmodeller och bara med automatlåda. Någonstans såg jag att det inte levereras på svenska marknaden, men det vet jag inte säkert.
VOC i övrigt finns också rätt väl beskrivet på Volvocars.
Four C: enligt uppgift BÄTTRE än vanligt nivåreglering som pajar efter ca: 10000 mil, kostsamt, Four C håller tydligen bättre.
Nivåregleringen finns väl på alla XC70?
Inte standard så det betyder att det finns XC70 som inte har det?
Helst Four C mao.

VOC: det går ju att kolla på volvocars vad det innefattar men om jag är ute efter en -11 eller en -12 stämmer inte den informationen. Vad är finns inte på de versionerna?

Motor: En D4 går knappt att hitta på bytbil utan det är D3, D5 som dominerar men kan man säga att ska ha mest utrustning som standard är det kanske en D5 man ska kika på?

Kolla man på bytbil finns det ju D5 som knappt har något i utrustningsväg, i alla fall om man ska tro vad de skriver.
Vill man få sålt en bil skriver man ju allt vad bilen har är ju min tanke i alla fall.
Men om färgen är rätt, orten är rätt (nära) och priset är bra. Hur får man reda på specen när den lämnade fabriken till ÅF och sen till kund?
Dragkrok som eftermonteras mm är totalt ovidkommande.

Storlek: Är jag rätt ute att en V70 AWD 2012 och en XC70 AWD 2012 är interiört stora skillnader.
En XC70 är då lite bredare, lite högre till tak och lite längre? alltså invändigt.
Användarvisningsbild
av joel80
På VOC innan 2012 fanns väl bara funktionen att fjärrstyra värmaren och se typ lite info om hur långt bilen gått och så.
Nya VOC har tankmätare, möjlighet att låsa/låsa upp bilen från appen, möjlighet att få varning i appen om du glömmer att låsa, körjournal där du via mobilen eller via en hemsida kan exportera alla dina resor till t.ex excel. Sjukt bra om man kör i tjänsten..
Men, tänk på att på en begagnad bil åker du troligen på att betala abonnemang på VOC.. vilket troligen ligger runt 2000kr/år. (det är ju ett mobilabb med datatrafik man ska betala... plus att Volvo säkert vill ha sin del av kakan)

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]

V90 läggs ner.

Och bestyckat med alla tillbehör eller en gan[…]