Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

har en s80 2.4t från 2001 Limmited (den där blåa varienten som tillverkades i 500ex.) Den toppar inte mer än 210 (enl. papperna) och 220 (enl. mätaren)
Varvräknaren står på 5000 varv....och den gör lätt 210/220km/h och sedan blir det stop oavsett om det är uppförsbacke eller nedförsbacke!!!
blev ifrånkörd av en Ford Focus näre i Tyskland.....lite retligt...
vet nån om det är möjligt att ta bort spärren? Var kan man få hjälp? Mvh
av Frigge
Det går inte. Det är en Marknadsspärr som ligger i programvaran
Användarvisningsbild
av CarMan
det går säkert om du lämnar bilen till en trimfirma men till vilken nytta?

bilen är pärad för att få typas med ett däck som har lägre hastighetsklass
Användarvisningsbild
av black
varför är inte alla s80 spärrade då? tex min gamla s80 2.9 gjorde lätt 240 (manuell låda)

kör annars med Pirelli:s Zero Rosso däck (225/50 ZR17) som ska klara en bit över 240km/h, och alla s80 Limmited är sänkta från fabriken....så väghållningen är rätt så bra... de kunde la spärrat den vid 250 km/h istället som de flesta andra... :)

ska kontakta Volvo "nästa år" och höra vad de säger, men trimma min bil kommer jag nog inte att göra då jag tycker att 200hk räcker gått. s80 är ju ändå en familjebil :)
God jul på er allihopa!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
volvo säger direkt att dom inte kan ta bort spärren.

alla är givet vis inte spärrade vid 210 dom lite "ballare modellerna spärrar man vid 250

allt har o göra med vilka däck man typar bilen med.
det är dyrare att köpa däcken som tål 250km/h än dom som tål 210km/h
volvo tjänar rät mycke på att slippa säta på höghastighetsdäck på bilar med 170hk motorn.
även kunden komer ju i framtiden att tjäna på att slippa sätta på dom dyra däcken

detta är mitt andra inlägg i tråden, (första inlägget inehöll ingen förklaring)

det var detta inlägg du reagera på, för du svara efter mig.

allt fans redan i detta inlägg, så jag vet inte varför du vänder o vrider så dant på allt. du har ju nu kommit fram till sammma sak som jag. eller?
Senast redigerad av 1 CarMan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ett budskap kan sägas på många sätt :lol:

Du har inte betalat för mer så du får inte åka fortare.

Volvos marknadsavdelning har identifierat ett lågprissegment men har inga produkter i detta. Det anses också för dyrt att ta fram en ytterligare modell för att täcka detta segment.

Vad gör man, jo man tar en dyrare bil och spärrar ut lite features, som tex topphastighet. 140 hk istället för 170 osv beroende på modell och kränger billigare.

Klart de inte vill ta bort spärren då skulle ju din bil kannibalisera på försäljning av "ballare" modeller osm CarMan kallar dem.
av superpackman
som dom sa, den försvinner när du trimmar!
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:Ett budskap kan sägas på många sätt :lol:

Du har inte betalat för mer så du får inte åka fortare.

Volvos marknadsavdelning har identifierat ett lågprissegment men har inga produkter i detta. Det anses också för dyrt att ta fram en ytterligare modell för att täcka detta segment.

Vad gör man, jo man tar en dyrare bil och spärrar ut lite features, som tex topphastighet. 140 hk istället för 170 osv beroende på modell och kränger billigare.

Klart de inte vill ta bort spärren då skulle ju din bil kannibalisera på försäljning av "ballare" modeller osm CarMan kallar dem.
tyver har du helt fel

enligt svenka staten får du inte ändra på bilens typning
Användarvisningsbild
av greeeken
Nu var frågan om det gick att ta bort fartspärren o inte vad svenska staten säger eller om volvo tjänar på det.

Den som säger att det itne går ljuger. Klart som f.....n at de går att ta bort spärren
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Nu var frågan om det gick att ta bort fartspärren o inte vad svenska staten säger eller om volvo tjänar på det.

Den som säger att det itne går ljuger. Klart som f.....n at de går att ta bort spärren
svaret finns redan i tråden, därför diskuteras annat nu!

utveckla ditt påstående. jag kan helt utan att tveka at du inte kan ta bort spärren på en volvo verksta

Varför slå i en så svindyr olja i[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]