...

Moderator: Moderatorer

Äldre människor i trafiken!!

Idag när vi skulle till Marieberg och handla så tog vi vägen genom Kumla,
när man kör den vägen och kommer till första korsningen så har man en pizzeria
på vänster sida och om man svänger höger kommer man till Kumlafängelset.

Saktar in till 70 från 80 och helt plötsligt så svänger en äldre herre ut från höger
och stannar mitt i våran fil, jag tutar som en galning och tvärnitar så man inte ska smälla
och nästan kapar skylten i mittsentrifugen (stavning?), under dessa sekunder när jag tutar så backar gubben bakåt
så pass lite att vi har väl kanske 30cm från att fronta.

F*n man har både fru och dotter i bilen, jag blev inte rädd men det blev frugan som skrek medans jag blev rasande.
Tur var att man hann reagera så pass snabbt att man missade bilen och sedan stolpen mitt i vägen.

Och det är inte första gången man nästan krockar med nån i Kumla, förra gången höll vi på att klippa
en äldre dam i rondellen vid lidl som bara körde rakt ut, utan att titta åt vårat håll...

Tycker att man ska skicka in en hälsokontroll kontinuerligt när man är över 70+ år gammal.
*petsson*:
Håller med till 99.9% men frågan är om du inte ligger på tok för nära bilen framför om du har en billängd plus 4 meter som lucka bara. Låter som det blev lite fel där va? :wink:
av *pettson*
Variosboy skrev:*petsson*:
Håller med till 99.9% men frågan är om du inte ligger på tok för nära bilen framför om du har en billängd plus 4 meter som lucka bara. Låter som det blev lite fel där va? :wink:
Konstigt nog så har jag aldrig tid att sitta och räkna på mitt avstånd samtidigt som det händer oplanerade saker. Jag är mer uppmärksam på att det avstånd jag hade, försvann ihop med min nypåträngde vän. Siffrorna var illustrativa, ibland händer det att luckan definivt är så liten men då är även hastigheten låg därefter. Likförbannat brukar en plockare tränga sej in för att meningslöst hoppa vidare utan att vinna nåt på det.
av rid54
@ teddysoft: Äldre människor i trafiken!!

Hm, jo. Det är ju ibland att äldre (vad det nu är) tabbar sig och av dessa fall kan nog en viss andel vara relaterat till ålder/skröplighet som kanske en läkarundersökning skulle hittat. Kanske. Man gör ju inte värmekamera-tomografi på alla i en normal läkarkoll för att kolla om hjärnan jobbar och beslutsångest i en trafiksituation är nog inte nåt som man "hittar" med ett blodprov. EMELLERTID kan jag ju säga, att de gånger det varit riktigt nära har det för min del varit folk i min egen ålder (< 70...) eller yngre, som agerat med icke åtgärdat hjärnsläpp. Den gruppen (18 - 70) innehåller dessutom sådana som skapar situationer genom total övertro på sin fantastiska körskicklighet och en allmänt våghalsig attityd, vilket ytterst sällan är något man finner i gruppen 70+. Som det ser ut idag har vi ju dessutom diabetiker, drogare och svagsynta redan i yngre åldersgrupper och dem bör man ju också passa sig för...

Edit: Jag avser då det jag läst om att det börjar dyka upp även rätt unga personer som har begynnande diabetes utan att veta om det och därför kan bli oväntat dåsiga etc. Inget annat. Diabetiker med kontroll ska inte känna sig träffade.
Plockare... jag blir omkörd av dem varje dag. Ofta är det samma bilar. Det är rätt skönt att åka till jobbet när 75% av den arbegsförda befolkningen är på semester för då slipper jag 75% av trafiken. Skulle kunna vänja mig vid det.
Användarvisningsbild
av Brainy
sthlm skrev:Om ni går in och läser på tex. sporthoj.se så kör vissa med helljuset tänt dagtid för att synas bättre.
Möjligt att det är därifrån det kommer att man får köra med helljus hela tiden.
Jag har tom för mig att smc gick ut och rekommenderade sina medlemmar att köra med helljus för några år sedan.
Angående äldre och att det skulle behövas läkarutlåtande eller liknande efter 70 fyllda så håller jag med. Eller en lite enklare uppkörning var tionde år oavsett när man tog körkort? Frågan är ju hur det skulle gå för det partiet som har det som vallöfte? :shock:

Känner läkare som slutat helt med att anmäla det vidare att Tant X inte ska fortsätt att framföra motorfordon för att det blir så mycket merjobb med deras närmsta som ringer och är hotfulla eller knackar på dörren på jobbet och ska lägga sig i, gärna mer än en gång. Tragiskt.
Nä, det är sjukt att körkort betraktas som en rättighet i sverige, in med vidareutbildning med säg tio års intervall, skulle få bort en och annan dålig förare och ännu viktigare, det skulle medföra att fler skulle köra efter samma regler till skillnad från idag. När saker ändras, men bara de som tar körkort efter ändringen får reda på det.
  • 1
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 552
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...