Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 855 -96 och jag får inte ordning på SRS lampan...

Har felkod:

SRS-212 Driver airbag, oc or cap to low
SRS-242 Right seat belt tensioner, oc or cap to low.

Har haft isär kontakten i stolpen, under stolen samt fetkontakten bakom handskfacket dit kabeln går från bältessträckaren. Har sprayat alla kontakter med elektronikrengöring. Har inte gjort någon skillnad. Ska jag då anta att det är fel på sträckaren och byta ut den?

Förarsidan har jag bytt kontaktrulle, ratt samt airbag. Gjorde heller ingen skillnad. Vette fan vars jag ska fortsätta.

Provade lossa kabeln från bältessträckaren på förarsidan vilket gav felkod som gick att nolla bort. Dock kvarstår dom två första felkoderna.

Tacksam för tips...
Senast redigerad av 3 JT855, redigerad totalt 0 gång.
av JT855
Nja, det brukar ju vanligtvis vara fler felkoder då? Kanske bältessträckaren helt enkelt är trasig och kontaktrullen har gått sönder av att ligga i en låda i två år... Har köpt en till rulle samt ett bälte så jag ska prova byta dom så fort jag får hem dom... Annars vet jag inte vad man ska hitta på... :(
Hade för ett par år sedan en 850 som varit med om en krock varpå kudden i ratten löste ut. Först var det felkod på bara den. Bytte airbag och fick då felkod på vänster bältessträckare, bytte den och fick då felkod på höger. Bytte den med och srs-lampan slocknade. Känns inte helt vattentätt det där felkodsystemet men har du tur så löser det sig med byte av sträckare i ditt fall också.
Hej.

Okej. Nå jag hoppas ju att det ska lösa sig med nya grejer. Gör det inte det så köper jag en hel biljävel och plockar över grejer tills jag hittar felet :) Tänker inte låta bilen vinna över mig :)
Nä, försöker undvika att mäta så mycket. Däremot om felen inte försvinner nu efter bytena så måste jag väl koppla ur bomberna och mäta upp kablaget. Ev. Byta styrenheten. Som sagt, en död metallklump ska inte tro att den kan komma här å komma och tala om för mig vilka röda lampor som ska lysa... :)
Hmm. Måste man göra nått speciellt för att kunna nolla felkod på ratt airbag'n? Bytte bältessträckare och då försvann den koden. Blir dock inte av med rattkoden fast jag bytt rulle igen. Har provat två olika rullar och två olika rattar... Har nollat rullarna innan jag monterat dom. Vette fan vars jag ska fortsätta nu :( :(
B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]