Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
KajJacob skrev:
MartinS skrev:Alla har ju samma typ av gummin, förr kunde man ju köpa på metervara. Finns det fortfarande någonstans att få tag på?

/Martin
Länken i den andra tråden fungerar inte men här är en fräsch:

http://www.jula.se/superutbytesblad-600 ... ack-615035
Perfekt, tack! 39kr är onekligen bättre än 550, om nu gummit är av ok kvalitet..

/Martin
av loyd
ca 1,5 år höll torkarbladen på våran v70 2010 satte dit BOSCH istället , haft dem nu ett halvår cirka ...... än sålänge torkar de perfekt
Användarvisningsbild
av Lifstars
Ang Serviceläge för torkarna. jag har precis köpt en D3 2012 och roat mig med instruktionsboken. Läste då om serviceläge för torkarbladen, och tänkte på de historier som man hört om hur korkat man "gömt torkarna", "måste upp med huven" för att komma åt dem etc. Så nu kan man briljera lite tänkte jag och skulle testa funktionen. Naturligtvis fungerade det inte!! Nyckel i läge 0, upp med höger spak i en sekund... inget händer... Läste också på forumet att motorn måste varit igång innan, så jag offrade en kallstart men inte fungerar det nu heller. Var också förbi på Volvo verkstaden, men det var just innan de skulle stänga så jag hann inte få något bra svar. Killen som provade lyckade i alla fall inte efter ett stort antal försök, nyckelläge I till II, fram och tillbaka, dörr öppen/stängd mm.
Någon som vet vad det kan vara eller om det är något annat speciellt som gäller för att det skall fungera (måste det vara minusgrader?!?, man kan undra med tanke på all elektronik och finesser, bra så länge de fungerar...)
av AndS
På vår är det bara att stoppa i nyckel och upp med torkarspaken i 1-2 sekunder.
Motor behöver inte varit igång, behöver inte trycka på startknappen, dvs enklast möjliga.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min 2012 är uttagen i juni 2011. Den har en procedur beskriven i bruksanvisningen, men det är en annan (den nyare) som faktiskt fungerar i bilen. Förmodligen har programvaran ändrats efter det att boken skrevs.
Användarvisningsbild
av Lifstars
AndS skrev:Vår är en -08 uttagen mars så mycket tidigare blir det inte. ;-)
Men läs vad det stå i instruktionsboken.
Det står som jag skrev "i med nyckeln, upp med höger spak" vilket också verkar vara precis som det fungerar för dig.
Nåt konstigt är det. Kanske man kan hitta instruktionsböcker på nätet. Lyckades få in barnlåset på min induktionsspis och fick inte ur det enligt instruktionsboken. Hittade en nyare version på nätet och det stod omvänt där och det fungerade. Kanske finns det en nyare version.... :???:
Användarvisningsbild
av apersson850
För min bil gäller nyckelläge II, nyckelläge 0, lyft spaken inom någon sekund. Då går torkarna upp. Notera att det räcker med nyckelläge II (motsvarar alltså "tändning till" eller körläge), men motorn behöver inte startas. Omvänt så går det bra att bara stanna motorn och trycka till torkarspaken omedelbart efter, så behöver man inte göra några separata manövrer för att få upp torkarna i serviceläget.

Det går förstås också att göra som man fick göra förr, alltså nyckelläge I eller II, starta torkarna, gå över till nyckelläge 0 när torkarna befinner sig i önskad position. Då stannar de där.
Användarvisningsbild
av rüttner
Tycker det är konstigt att torkarbladen inte håller längre för en del av er, dom som sitter på min s80 har suttit på i 2000mil och är fortfarande kanon.
Min 850 som jag hade innan som min bror köpte av mig har gått lite över 4000mil med samma torkare. Som förövrigt köptes på Ge-kås för 50-60kr(bosch), och lämnar inget vatten kvar efter svepen.

mvh
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]