...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Om alla som kör sporthojar med typ 100hk eller mer tänkte på att när dom kommer i sina 140 där det är 70km/t så har man inte en chans att stanna när man är på väg att köra ut från en mindre väg så tror jag att det skulle bli mindre olyckor och färre som blir förbannade på dom och vad beträffande att köra med hellyset på på dagtid så är det ett helt sjukt sett att tänka, bättre att köra med insidan av huvudet (om dom har den kapaciteten) och köra lugnt där det är låga hastighetsbegränsningar och sen dra på där man inte riskerar att dö själv och skada/döda någon annan.
Själv tycker jag att det är mycket bättre att ALLA mc-åkare har på sej en gul reflexväst och kör som dom alla som kör glidarhojar eftersom dom oftast inte kör för fort.
Borde för övrigt vara lag på att ha en gul reflexväst på sej när man kör mc.
av llesrof
sthlm skrev:Om ni går in och läser på tex. sporthoj.se så kör vissa med helljuset tänt dagtid för att synas bättre.
Möjligt att det är därifrån det kommer att man får köra med helljus hela tiden.
Det är väl bättre att de tar på sig en varselväst i så fall. Fast då rubbar man väl ballhetsfaktorn och den verkar ju vara viktig för många MC-förare. jag hör ju hur tugget går bland MC-körande kollegor :roll: Jag vill också synas bättre. Får jag också köra med helljuset på?
Användarvisningsbild
av sthlm
Stifta en lag som säger att dom måste bära rosa reflexväst med hello-kitty motiv så är dom inte så balla sen.
Några på här på gatan har skaffat sig ett par plastraketer och kört högfartstester på 30-sträckan i en vecka nu.
Man kanske skulle skaffa en rosthög och testa högerregeln någon dag så är dom borta sen.
av llesrof
sthlm skrev:Stifta en lag som säger att dom måste bära rosa reflexväst med hello-kitty motiv så är dom inte så balla sen.
Några på här på gatan har skaffat sig ett par plastraketer och kört högfartstester på 30-sträckan i en vecka nu.
Man kanske skulle skaffa en rosthög och testa högerregeln någon dag så är dom borta sen.
Ja, eller bara skjutsa ut en begagnad barnvagn lastad med tegelsten :mrgreen:
Ballhetsfaktorn är viktig den med. Det är ju en personlig avvägningsfråga. Jag vägrar se ut som en julgran när jag kör motorcykel. Köper jag en ny mc-jacka kan jag ju dock tänka mig en med inslag av lysande grönt. Men en ordinär varselväst bara vägrar jag ta på mig. Jag är förnärvarande helsvart från topp till tå när jag kör hoj. Hojen är också svart.
Varför hör man alltid ett smatter av öppnade säkerhetsbälten så fort flygplanet har gjort touch-down? Om det är någon gång man skall ha på säkerhetsbältet så är det ju när planet far runt på landningbanan, om man ser till olycksstatistik.
av llesrof
StringerBell skrev:Varför hör man alltid ett smatter av öppnade säkerhetsbälten så fort flygplanet har gjort touch-down? Om det är någon gång man skall ha på säkerhetsbältet så är det ju när planet far runt på landningbanan, om man ser till olycksstatistik.
För att man snabbt som fan skall kunna ta sig ur planet när en Cessna kraschat rakt in i det :mrgreen: Skämt åt sido... det är väl själva landningsögonblicket, eller sekunderna innan, som är det kritiska momentet, inte taxningen?
Användarvisningsbild
av joel80
De flesta flygplansolyckorna sker väl på själva landningsbanan? Alltså att planen typ kör av eller inte hinner stanna innan den tar slut... När väl planet fått ner farten och börjat taxa är det väl kanske inte så stor risk längre.. Men jag tycker det är skönt om folk sitter ner ett tag till och inte ställer sig upp o försöker välta ut sina jackor o väskor ovanför mig.. Har fler än en gång fått rätt tunga saker över mig när planet taxar.
av *pettson*
Det här med bältena på planet sker ofta i trafiken ? :wink:

Annat irriterande i trafiken: Plockaren..
Plockaren är en egen art som har det omöjligt att se en hopplös situation.
Plockaren kan ha en liten enliters polo eller en 600hp audi, det spelar ingen roll.
Alla andra som åker på den här vägen ser nu minst 1500 meter framför sej, det är minst 1500 meter av tät trafik och det är lika mycket mötande trafik. Det här gör att trafiken/ kön nu går i ca 10-15km/h under skyltad hastighet. Kön består av husvagnar, lastbilar med släp samt husbilar blandat med vanliga bilar. Som jag skrev innan så är det lika mycket i mötande. Dessutom består en stor del av vägen av två heldragna linjer.

Det är NU! Plockaren kommer in i gamet.
Plockaren åker upp i din röv, gärna så nära att du kan se dennes tänder i backspegeln, skulle du behöva bromsa är det ett besök in i din bil, denne fladdrar hela tiden in, ut för att försöka åka framåt på en inbillad lucka. Så kommer en 5 sekunders lucka i mötande.
Plockaren ger gärnet över spärrlinjerna och hinner naturligtvis inte någonstans. Han kastar sej nu in framför dej då han såg att det blev 2 meter framför och bakom hans bil om han klämde sej in där. Att du inte har någonstans att ta vägen är inget som påverkar.
Men det är inte långvarigt, plockaren ger sej direkt på att vagga in och ut med bilen för att i nästa sekund lyckas göra samma sak med framförvarande ekipage, nu på sträcka med omkörningsförbud. Eller för all del i skymd kurva eller liknande. Alltid där det är som mest olämpligt. Han kan också ge gärnet inför en fartkamera för att slå en tvärnit i mötande fält där han befinner sej då han inser att kameran finns. Sen kan han försöka fortsätta omkörningen ändå.
Plockaren gör samma sak med ett fordon i taget. Han sätter livet på spel för varje omkörning, kommer en mc så struntar plockaren i att gå in, enligt plockaren kan bägge samsas på samma vägbana så då passar han på att ta två fordon, eller så behöver han tiden att ta sej om en lastbil med släp.
Såhär gör plockaren genom hela långa trafiken nån mil tills han är först. När han är först så kör han inte en kilometer i timman över hastighetsgränsen, men gärna under den och han ska inte heller någon direkt stans. Antingen ska han till ica dit du ska, eller så ska han till badet eller någonannanstans dit du ska, han gjorde inte detta för att rädda liv. Han offrar alltså sitt och andras liv för precis ingenting av principen att han inte ska ligga i kö. Han vinner ingen som helst jättetid på detta då du svänger av och inser att det är honom du ser framför dej där på parkeringen precis när han drar ur nycklarna.
Han har endast vunnit tiden det tar honom att få stopp på bilen och dra ur nycklarna.
Sen finns "tanten". Tanten är den som inte kör om när det är fritt fram men ändå ligger så nära att den som vill köra om inte kan göra detta för att tanten ligger så nära framförvarande lastbil. Ska man inte köra om får man hålla avstånd så att andra kan. Ingen bil ska behöva trycka sig in om de nu ändå gör det.
  • 1
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 552
Lambdalampan lyser

När "lambdalampan" lyser så b[…]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...