Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Lägg till allt han har sagt så får du se att bilen drar helvetes mkt.
Användarvisningsbild
av christer
zasse skrev:Kan trycket betyda så mkt för bensin åtgången?Jag ska genast kolla det.
Den verkar ju dra normalt vid långkörning för att sedan bli alkis vid stadskörning,har oxå hört ca 1dl/m för automat.Jag har nyss köpt den och den e servad enl s-bok men om dom slarvat att byta stift och l-filter kan det göra mkt för törsten?
Kompisen har en 2,4 t den drar 1 l/m i stan men han har manuell låda.
Ingen som har en automatlåda på sin?
Mvh
Japp. V70 170 automat -01. Haft bilen i 1 1/2 månad nu. Medelförbrukning = 1,24. Bara korta körningar i stadstrafik (Luleå) med vinterdäck. 90 km/tim jämn väg med farthållare 0,7 l/mil.
av zasse
Ok tack,Det drar min bil nu oxå så det verkar normalt.
av macke
Sådär. Då har jag haft min inlämnad för felsökning hos Volvo. De hittade inga fel. Lite trist. Ska den behöva dra en liter mer än mätaren visar, ligger fortfarande på drygt 2 liter/mil och nu är det en hel del landsvägskörning. Det enda de gjorde var att uppgradera mjukvaran. Hoppas det löser problemet, även om jag hellre hade fått veta en fysisk detalj som behöver åtgärdas. =/
Användarvisningsbild
av greeeken
Hade samma problem som sagt.
De uppgraderade mjukvaran o den drar nu i snitt 9,0-9,1
Lägg till att jag tog bort mitt open air filter
av macke
Okej. Ja, jag hoppas verkligen att det var det som var felet. Jag har fräscht luftfilter och nya tändstift.
"Snälla, kom ner till runt litern iaf..." =)
Användarvisningsbild
av songmaker
Hej, tänkte bara tillägga att nr ni tittar på eran färddator för att studera bränsleflödet, förbrukning mm att dessa mätare har en fel marginal på mellan 5 - 20 % så det bästa är alltid att mäta från full till tom tank som ni pratade om innan. :)

Mvh Törstig pendlare
av macke
Hejhej!
När det gäller mitt fall så är det just det som är stora problemet. Jag jämför färddatorn och felmarginalen jag har där är på drygt 100%.
Den visar ca en liter och drar över två. =/

Åker inte tillräckligt mycket för att jag ska ha hunnit kolla och programvaruuppdateringen fixade detta.
av macke
Vill ändra ett tidigare inlägg. Luftfiltret var INTE fräscht. Service var gjord på bilen ett fåtal mil innan jag köpte den, då ska luftfiltret ha bytts, men när jag tog bort det så upptäckte jag att så inte var fallet. Rasade MASSOR av sand ur det, måste vara nån form av rekord för taskigt luftfilter. Besviken eftersom man nu känner sig tveksam till vad de mer "glömt" att göra vid servicarna.

Tycker fortfarande bränslemätaren sjunker för fort. Eller snarare så att jag ser att den sjunkigt, trots att jag bara kört nån mil med det nya filtret. Bättre går han iaf, så jag hoppas på att det var enda felet.
Nästa steg blir väl att byta lambdasonderna eller nåt.
Roligt när man hade den inne för felsökning och de inte hittade något fel. Kanske får be dom leta mer i värsta fall.

Suck
Användarvisningsbild
av greeeken
macke skrev:Vill ändra ett tidigare inlägg. Luftfiltret var INTE fräscht. Service var gjord på bilen ett fåtal mil innan jag köpte den, då ska luftfiltret ha bytts, men när jag tog bort det så upptäckte jag att så inte var fallet. Rasade MASSOR av sand ur det, måste vara nån form av rekord för taskigt luftfilter. Besviken eftersom man nu känner sig tveksam till vad de mer "glömt" att göra vid servicarna.

Tycker fortfarande bränslemätaren sjunker för fort. Eller snarare så att jag ser att den sjunkigt, trots att jag bara kört nån mil med det nya filtret. Bättre går han iaf, så jag hoppas på att det var enda felet.
Nästa steg blir väl att byta lambdasonderna eller nåt.
Roligt när man hade den inne för felsökning och de inte hittade något fel. Kanske får be dom leta mer i värsta fall.

Suck

Gå tillbaka o fråga vad de gör på servicarnal
Fråga var de gjorde på bilen innan du köpte ut den.
Stå på dig o godta inga idiot förklaringarDu har väll garnati kvar?

Har precis avslutat ett litet test, drog en hjulmu[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Kom ihåg att du måste göra en reg[…]

Vaccumslangar till 940

Hej! Kan man köra med siliconslang från[…]

Hej! Har plockat ut inredningen i bagaget på[…]