Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Om awd går sönder är det bara att fortsätta att köra som vanligt fast awd inte fungerar eller kan man köra sönder nåt så att bilen inte driver alls?
av Andis
En kompis till mig körde med sin Haldex AWD som var sönder han märkte inte ens att det gått sönder förens det var vinter och den helt plötsligt slira på en parkering.

Sen körde han ett par månader till utan att höra något. (Var lite mycket på verkstad han brukar lämna sin till)
Dom hade sagt till honom att du kan ju redan kört ett halvår med trasig Vinkelväxel/hylsa så ingen fara att köra lite mer blir inte mer saker som går sönder. Dock hade dom kollat på den att det var där felet låg.

På den fick dom byta vinkelväxel och hylsa.

Jag provkörde hans när den var sönder kändes precis som framhjulsdrivet, span i snöiga uppförsbackar inga missljud eller varningslampor som lös inte ens felkoder.

Hoppas inte du har för stort fel på din, trist att ha AWD och ändå inte ha det.

Med vänlig hälsning,
Andis
av basberoende
När spleinsen försvann på vinkelväxel small det och skorrade i hela bilen när man svängde lilla minsta. Trodde först det var bakre diffen som hade lämnat in
av Bonzo11
Jag har en XC70-05, 2,5T, bensin, där kardanaxeln går att snurra utan motstånd. Jag har aldrig hört något som helst oljud från drivningen, har alltså ingen aning hur länge den varit sönder. Ska skruva ner på semestern nu och se. Förmodligen finns det inte mycket kvar av hylsans splines, och har jag lite tur, så kanske vinkelväxeln klarat sig.
av llesrof
Varför går dessa saker sönder på så många bilar? Min 06:a har rullat 16200 mil nu och jag har aldrig haft något problem med fyrhjulsdriften förutom en trasig trycksensor vintern 2009/2010. Både vinkelväxel och bakaxel är torra på utsidan, "ovanligt torr på undersidan" som volvomekanikern uttryckte det när jag lät kolla upp oljenivåerna. Min bil har aldrig fått släpa runt på kärror då den saknar dragkrok. Jag har aldrig heller stampat gaspedalen i botten från stillastående.
av Andis
Iilesrof

Ja märkligt att så många går sönder.
Har renoverat en hel del på dom milen jag haft min men inget i AWD har felat.
Börjar bli lite oroad att helt plötsligt upptäcka att den är framhjulsdriven.

Min har gått nu 21700 mil utan något gått sönder i AWD systemet.
Fyller dock på 1 dl varje 1000 mil i vinkelväxeln. Även byt oljan i den vid 16000 mil. Hoppas lite av det som läcker kommer till splinsen. Kan även nämna att det finns 3 uppgifter i Vida på hur mycket olja man ska tömma ur vinkelväxeln efter på fyllning mellan 0,1-0,2 dl.

Men jag fyller ända upp till det rinner över och sen i med pluggen allt för att försöka få lite olja till splinsen. Vad jag förstått är det det som är felet att splinsen går för torrt och börjar gå ner sig och till slut rappar splinsen.

Vad är det längsta någon åkt innan hylsan eller vinkelväxeln gått sönder? Någon som vet ?

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av wissel
Kompis 1 har åkt 28 000 m. V70 AWD 2002 (Visco)
Kompis 2 " 22 000m. XC70 AWD 2001
av volvofantast
tänlte om man köpte en begagnad bil med awdoch om den gick sönder om det bara att köra vidare utan att laga awd eller blir det problem då?
av llesrof
Verkstaden dit jag lämnar min bil ibland servar en V70XC som ägs av Kongsberg Automotive här i byn. De har servat den sedan den var ny och den har rullat 50000 mil och inte haft några problem med AWD-systemet. Det var i alla fall vad de berättade för mig när jag frågade för något år sedan.
Användarvisningsbild
av Perc
llesrof skrev: Min bil har aldrig fått släpa runt på kärror då den saknar dragkrok. Jag har aldrig heller stampat gaspedalen i botten från stillastående.
Mjo, det skadar ju inte att vara försiktig med bilen.

Å andra sidan tycker jag man kan förvänta sig att en XC70 AWD ska kunna dra släp utan problem. Det hör ju i allra högsta grad till en XC70:s arbetsuppgift.
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]