Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nyligen köpte jag en Volvo V70 1,6D Drive årsmodell 2010. Problemet jag har med bilen är att den drar i genomsnitt 7,2 liter/100 km trots att tillverkaren påstår att den ska dra 4,5 liter/100 km. Det är ungefär 3 liter för mer och det kan inte vara normalt. Dessutom visar färddatorn olika förbrukning under samma färd oberoende av vägens lutning. Med detta menar jag att förbrukningen sjunks från ett intervall på 7-9 liter/100 km till ett intervall på 3-5 liter/100 km under några få kilometer oberoende på motorvägens lutning innan den höjs igen till 7-9 liter/100 km.
Vore tacksam om någon visste vad problemet kan vara och ville svara mig.
Du måste köra längre och mäta över tid, jag brukar snitta 1,3 på ett år med min T4F då får man med alla årstider, däck och körstilar

Att hålla på och mäta förbrukningen dagligen el på en 5mils resa osv är helt meningslöst i mina ögon, men det är jag det.
Och 0.72 låter helt rimligt, mycket beror på körstil osv, själv kör jag inte lungt för fem öre och ecotjafs är inget jag anammar heller.
av rid54
Så länge man inte vet hur mätningen av förbrukningen faktiskt går till, kan man inte bedöma rimlighet och/eller trovärdighet på de värden som presenteras. Det bästa är att mäta med vägmätare och pumpvolym vid tankning. Fordonsdatorns sätt att mäta är väl inte något som beskrivs i instruktionsboken, precis och det kan ju finnas felkällor som föraren inte vet om.
Förbrukningen ändras momentant upp och ner hela tiden. Farthållaren reglerar farten och ökar eller minskar pådraget efter behov.
Om du ska ha en chans att ligga på certifierade siffror måste du köra i ungefär 85 km/h hela tiden. Eller vad som nu är strax över vad som är lämpligt för att det ska gå att lägga i högsta växeln på din bil. Det är inte Volvos fel, det är mätnormen som är sådan. Sen reagerar olika bilar olika mycket på att köras i högre fart.

Mätningen i färddatorerna sker genom att datorn integrerar spridarnas öppningstider över tiden. Stämmer inte bränslets densitet eller energininnehåll med förprogrammerade parametrar stämmer inte värdena heller. Likaså blir det fel om spridarna är slitna.
Jag kan ju dock köra min 2.4d på 0.60-0.63 på mätaren (+0.05 uppmätt förbrukning). Nu har jag inte haft den länge men jag har 225/50-17 dessutom och std-chassi. Tycker det spontant låter högt för en DRIVe.

Jag vet inte om DRIVe'n har regenerering av partikelfiltret? Om det har det så kan det förklara skillnaden du nämner kanske?
jite skrev:Jag kan ju dock köra min 2.4d på 0.60-0.63 på mätaren (+0.05 uppmätt förbrukning). Nu har jag inte haft den länge men jag har 225/50-17 dessutom och std-chassi. Tycker det spontant låter högt för en DRIVe.
Trådskaparen ligger ju låst i 120 km/h med stor tung V70 och liten 1,6 liters diesel som får slita hårt. Då går det åt bränsle. Gå ned till 100 och kör utan farthållaren så rasar förbrukningen.
jite skrev:Jag kan ju dock köra min 2.4d på 0.60-0.63 på mätaren (+0.05 uppmätt förbrukning). Nu har jag inte haft den länge men jag har 225/50-17 dessutom och std-chassi. Tycker det spontant låter högt för en DRIVe.

Jag vet inte om DRIVe'n har regenerering av partikelfiltret? Om det har det så kan det förklara skillnaden du nämner kanske?
Jag har också misstankar på partikelfiltret och att det kan vara för gammal filter som sitter på bilen. Men när jag frågade en bilmekaniker så sade han att en dålig/gammal partikelfilter inte skulle påverka bränsleförbrukningen. Men varken jag eller han visste om att det är en regenererat partikelfilter på bilen. Det måste vara därför jag får så stora svängningar på förbrukningen trots att jag har farthållaren på. Tack för ditt svar jite :-)
I 120km/h på farthållare sörplar en 1.6 D ganska bra med bränsle om vägen är det minsta kuperad...
750km motorväg genom Danmark gav mig nästan samma förbrukning på V50 trots att den är lättare/mindre.

/Thomas
VolvoB20 skrev:
Trådskaparen ligger ju låst i 120 km/h med stor tung V70 och liten 1,6 liters diesel som får slita hårt. Då går det åt bränsle. Gå ned till 100 och kör utan farthållaren så rasar förbrukningen.
Sure, nu vet jag inte hur trådskaparens körning ser ut i allmänhet, om 120km/h på motorväg är standard för de 0.7x han hade i snitt. Jag tyckte att snittet lät högt. Jag antar att om man a) Ofta håller hög hastighet, eller b) Har tung högerfot, inte direkt frågar varför ens tokansträngda motor drar mycket bränsle :)
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]